Af Erik Høgh-Sørensen (DF)
Medlem af Regionsrådet i Nordjylland
Medlem af DF’s Hovedbestyrelse
Årsskiftet var desværre, som beskrevet af Allan Christensen 1. januar, præget af nye bomtrawl-ødelæggelser, denne gang på Det Gule Rev ud for Hirtshals. Revet er særlig vigtigt, for når gydepladser destrueres med tonstunge bomme, måtter og mikrofibre, så ødelægges også lokal natur og fiskeri i årevis fremover.
Bomtrawling har stået på i årtier med EU’s støtte, og ødelæggelserne er blevet værre og værre. Siden 2015 har jeg og andre indsamlet AIS-satellitbilleder, hvor man kan se fartøjernes færden, og derpå har vi i ”real time” anmeldt ulovligt fiskeri.
Ikke engang i de mest åbenlyse sager gjorde Fiskerikontrollen noget, og jeg fandt ud af, at anmeldelser blev arkiveret lodret uden efterforskning.
Undertiden river bomtrawlere de gigantiske bundkabler over og afbryder elforsyningen mellem Danmark og Norge. I 2017 anmeldte jeg en sådan vandal til Nordjyllands Politi for at undgå, at reparationsregningen på op til 80 millioner kroner skulle ende hos forbrugere eller skatteydere. Sagen blev syltet.
Så kom det såkaldte kvotekonge-kompleks, som udløste historisk hård kritik fra både Kammeradvokaten og Rigsrevisionen.
Tilbage står indtrykket af rendyrket og grov korruption i Danmark.
Skylden ligger hos Socialdemokratiet og Venstre og politikere som Mogens Jensen (S), Henrik Dam Kristensen (S), Eva Kjer Hansen (V), Esben Lunde Larsen (V) og Lars Løkke Rasmussen. Venstre og Socialdemokratiet har haft fiskeriministerposten på skift i årtier, men skylden ligger også hos EU-glade støttepartier som konservative og SF samt hos organisationer som Danmarks Naturfredningsforening.
Den menneskeskabte naturkatastrofe minder om New Foundland. Her var fiskeriet engang uhyre indbringende, men overfiskeri og fusk fik torskebestanden til at kollapse i 1992, og den er aldrig kommet tilbage trods diverse fangststop.
I Danmark kan situationen stadig reddes.
For det første har briterne fået en fantastisk Brexit-aftale. Den viser, at Danmark kan bevare adgang til EU’s indre marked, men samtidig smide Hollands og Belgiens bomtrawlbaroner ud, når de fusker med kvote-overskrivninger, motorkraft og AIS-signaler.
For det andet har Rasmus Prehn (S) som ny fiskeriminister en chance for at rydde op, men kun hvis han undgår at begå samme fejl som forgængerne. De troede naivt, at man via EU kunne tale sig til rette med hollandske og belgiske ministre.
Hvis Danmark skal undgå New Foundlands skæbne, er der kun en ting, der nytter: Totalforbud mod de fiskeredskaber som hollændere og belgiere bruger.
På den måde kan fiskeriministeren smide bomtrawlerne ud i henhold til EU’s lovgivning, fordi forbuddet ikke er nationalt diskriminerende. Så kan bureaukrater i København og Bruxelles ikke hjælpe de hollandske og belgiske vandaler.
Spørgsmålet er kun, om Rasmus Prehn tør.