Søndag den 2. juli kl 10 indbydes alle til at overvære den officielle overdragelse af det seneste resultat af arbejdet med fladbåden fra Tornby Bjergelav ved Han Herred Havbådes bådeværft i Slettestrand. Overdragelsen foregår på adressen Slettestrandvej 162 i Fjerritslev.
Efter fire måneders restaurering vises nemlig ligeledes den dag resultatet af det enestående og omfattende restaureringsarbejde af den næsten 150 år gamle fladbåd fra Tornby Bjergelav. Skibsbevaringsfonden har været den store bidragyder til restaureringsarbejdet.
Fladbåden fra Tornby er Danmarks ældste og største sødygtige fladbåd bygget i 1870’erne ved Tornby Strand.
Som navnet antyder er den helt flad i bunden, men ellers er den klinkbygget. Oprindeligt var bordene (plankerne) sat sammen med trænagler, men ved senere reparationer blev de udskiftet med jernklinker.
Bådebyggerne i Slettestrand påtog sig den spændende og udfordrende opgave med at sætte trænagler i igen, de steder, hvor båden er blevet repareret. Det er en teknik bådebyggerne ikke før har prøvet. Derudover er der i værftet blevet håndsmedet en række forskellige beslag til fladbåden.
På værftet i Slettestrand er der i øjeblikket tre lærlinge, der alle har været i gang med den unikke og spændende opgave sammen med bådebygger Peter Madsbøll.
Fladbåden ved Tornby Strand
Tornby Bjergelav er fortsat den lokale ejer af fladbåden. Fartøjet anvendes stadig til sejlads og udstilling i bådhallen, der ligger i første klitrække. Båden er 10,8 m lang, 3,65 m bred og har en dybgang på 30 cm med en egenvægt på 2500 kg. Båden drives frem vha. 14 årer, og den styres vha. et ror med styrepind agter. Båden kan medbringe 25 ”bjergere/roere” og kan i stille vejr sejles af 10-12 bjergere.
Fartøjet blev før i tiden anvendt som bindeled mellem hav og strandkant i forbindelse med den omfattende skudehandel fra Tårnby strand. Da skuderne måtte ankre op udenfor de første revler, fordi de ikke kunne sejle helt til ind til stranden, anvendte man de fladbundede både til dette. Efter at skudehandlen fra 1920’erne i høj grad gik vha. den nyetablerede havn i Hirtshals, er fladbåden blevet brugt til at bjærge strandet gods ind over revlerne og i land på stranden, samt i visse tilfælde anvendt som redningsbåd.
Allerede i 1600’årene fik de lokale bjærgelav kongeligt privilegium på og forpligtelse til at bjærge strandede skibe og deres gods mod en betaling på 1/3 af værdien, hvilket skulle sikre de søfarende mod at miste alle deres værdier ved en stranding på dansk kyst. I Tornby er dette bjærgelav blevet videreført fra generation til generation, og båden står, når den ikke benyttes på havet, i bjærgelavets gamle pakhus. I dag opbevarer vi som regel båden i den føromtalte, åbne bådehal ved pakhuset, hvor folk har mulighed for at se og røre det gamle fartøj.
Siden 1975 er fladbåden anvendt til fritidssejlads, hvor vi den dag i dag, hovedsageligt i sommerhalvåret, søsætter den fra Tornby Strand. Båden søsættes vha. traktor og bådvogn. Båden anvendes derudover til udstilling ved bl.a. byfester i Tornby og området omkring Hirtshals. Den anvendes til ”kapsejlads” ved Naturmødet, ”Small Ships Race” og andre kulturelle tiltag ved og omkring Hirtshals havn.
Da Ole Crumlin Pedersen fra Nationalmuseets Skibshistoriske Laboratorium i 1967 besigtigede båden i Tårnby beskrev han nøje, hvordan dens spantesystem og bordklædning var konstrueret og på basis af de ældste bevarede dele kunne han sikre vor viden for eftertiden om, hvordan båden blev samlet med trænagler mv. da den blev bygget omkring 1880.
Det er denne viden, de lokale bådebyggere på kystens havbådeværft i dag kan gøre brug af ved fornyelse af den række ’bundstokke’, der bærer hele spantesystemet, og som er blevet udskiftet en eller flere gange i løbet af bådens lange levetid, fordi de bærende spanter er afgørende for, at den lange båd kan holde til at blive brugt på en landingsplads på den åbne strand. I dag, hvor vi sejler med mange unge mennesker, er det ikke mindst afgørende, at båden er sikker at sejle med på havet, over revlerne og i landingen.
Tornby Bjergelav
Tornby Bjergelav har haft en omskiftelig tilværelse. I 2015 smøgede en flok gæve bjergere i Tornby ærmerne op og restaurerede fladbåden. Der blev dengang brugt over 1000 frivillige timer på restaureringen.
Samme gæve bjergere er trådt ind i bestyrelsen, for at gendanne Tornby Bjergelav til tidligere tiders storhed. Det er bjergelavet´s mål, at bevare disse historiske monumenter, som har været en stor seværdighed på Tornby strand.