Af Thomas Klimek

Folketingskandidat
Socialdemokratiet
Nordjyllands Storkreds
I et indlæg på TV2 Nord argumenterer trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, for at det er en bedre forretning for samfundet, hvis alle togbaner nord for Aalborg nedlægges og erstattes af busdrift. Det var lidt af en melding, må jeg sige.
Det må og skal ikke ske, og det gør det heller ikke.
For udvikling af vores region må godt koste noget. Alt kan ikke gøres op i penge og Excel-ark.
Vi betaler også skat her nord for fjorden, selvom momsen i folkemunde måske driller lidt? Nå, spøg til side, for det er alvorligt, det her.
Nogle regnearks-politikere eller embedsmænd i et ministerium kunne jo risikere at få ”gode” idéer. Forsker Harry Lahrmann ved helt sikkert en masse om trafik, også meget mere end os politikere, men vi bor her i Vendsyssel og ved til gengæld noget om, hvor uhyre vigtigt det er, at der er fleksible udbud af transport i en land- og kystregion, hvor vi ofte kører pænt langt efter arbejde eller uddannelse.
Nedlægges mere infrastruktur sendes et helt forkert signal ift. de mennesker, der bor her og de mennesker, der overvejer at bosætte sig her – og de der vil vende hjem.
Personligt kan jeg så sandelig godt huske lidt febrilske eftermiddage på Aalborg Station, da jeg var småbørnsfar, der skulle nå det ene tog i timen hjem og hente unger i børnehaven i Hjørring. Var toget aflyst eller forsinket, blev det snart kritisk at komme i tide og respekt for lukketiden i institutionen. Det er bare et konkret, levet eksempel på, at i en pendlerkommune som Hjørring kan vi ikke få nok af forskellige transportmuligheder.
Vi skal ikke have mindre, men MERE god infrastruktur i Nordjylland.



Gad vide, om Togfonden fra 2013 er skrottet helt. Dengang var Pia Olsen Dyhr transportminister. Den nuværende minister er vist nærmest imod kollektiv transport.
Endelig! Tak for godt indslag!
Når man bor i Hirtshals og arbejder i Hjørring, med skiftende arbejdstider, nogle gange meget tidligt andre gange meget sent, og ikke har bil, er det noget af en udfordring at komme frem og tilbage. I weekenden kører der f.eks. ikke noget tog så tidligt om morgenen, så man kan komme på arbejde til kl. 07.00. Ligeledes om aftenen mandag-torsdag og søndag, kører det sidste tog 23.03, hvilket man ikke kan nå, når ens arbejde slutter kl. 23.00! Konsekvensen bliver, at man må cykle!
Der er kun taget hensyn til folk, der skal sent hjem fra byen (Hjørring) fredage og lørdage, hvor det sidste tog går 00.03!
De der til daglig arbejder f.eks. med skiftende arbejdstider, som på et sygehus, bliver tvunget til at købe bil, cykle hjem, finde et andet arbejde eller flytte!
Og der går vel at mærke heller ingen busser!
Så ja, helt enig, vi skal have mere god infrastruktur her, ikke mindre!
Nu er det jo sådan at pengene kun kan bruges en gang – og ved at erstatte jernbanerne med busser er der økonomi til langt mere kollektiv trafik. Konkret er NT fx igang med at nedlægge rute 70 mellem Thisted og Aalborg for at få økonomien til at hænge sammen. Det betyder, at en række landsbyer vest for Fjerritslev i fremtiden kun har busser morgen og aften på hverdage.