Den 9. april 2025 indgik et bredt politisk flertal aftale om en forenkling af beskæftigelsessystemet. Den såkaldte beskæftigelsesreform. Se bilag 1 for nærmere orientering.
Reformen sigter mod mere værdighed, større frihed og færre regler i beskæftigelsesindsatsen. Regeringen og KL indgik den 21. maj en aftale om udmøntning af reformen, som blandt andet giver kommunerne større frihed til at tilrettelægge organiseringen af indsatsen. Se bilag 2,3 og 4 for nærmere orientering.
Med virkning fra 1. februar 2026 nedlægges jobcentrene formelt, og kommunerne får øget frihed til at organisere indsatsen lokalt, dog med krav om midlertidig politisk forankring i ét udvalg. Dette giver kommunerne mulighed for at tilpasse indsatsen til lokale forhold og behov.
Status i Hjørring Kommune
Hjørring Kommune har gennem en årrække arbejdet med en beskæftigelsesindsats, der allerede er i tråd med reformens intentioner. Indsatser som Ungegarantien, IPS og empowerment, samt en virksomhedsrettet tilgang med én indgang, er centrale elementer i kommunens tilgang. Det er forvaltningens vurdering, at den eksisterende forvaltningsmæssige og politiske organisering omkring Arbejdsmarkedsområdet understøtter denne retning.
Organisatoriske overvejelser
Reformen giver mulighed for at overveje den fremadrettede organisering af beskæftigelsesindsatsen både administrativt og politisk, eksempelvis ved at samle flere områder i ét udvalg eller at justere den forvaltningsmæssige placering. Det er væsentligt, at overvejelserne tager udgangspunkt i hensynet til kvaliteten af den borgerrettede indsats, medarbejdernes arbejdsbetingelser samt realisering og implementering af reformen, herunder de økonomiske rationaler.
Med afsæt i reformens frihedsgrader og intentioner om en mere sammenhængende og borgerorienteret beskæftigelsesindsats kan det være relevant at drøfte følgende overordnede spørgsmål:
- Hvilke centrale pejlemærker og prioriteringer skal kendetegne Hjørring Kommunes beskæftigelsesindsats fremover?
- Hvordan sikres en organisering, der giver bedst mulig implementeringskraft og sammenhæng – både fagligt, ledelsesmæssigt og politisk?
- Hvordan udnyttes frihedsgraderne til at styrke kvaliteten og effekten af indsatserne – eksempelvis i forhold til virksomhedsservice, ungeindsats og borgerinddragelse?
- Hvordan balanceres ønsket om lokal tilpasning med behovet for stabilitet og fremdrift i implementeringen?
Lovgrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, Lov om aktiv socialpolitik, Lov om sygedagpenge, Kommunestyrelsesloven m.fl.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at Arbejdsmarkeds-, Erhvervs- og Uddannelsesudvalget drøfter, hvordan Hjørring Kommune kan udnytte reformens frihedsgrader til at styrke beskæftigelsesindsatsen, samt hvilke politiske pejlemærker og værdier der skal være styrende for udformningen af den fremtidige indsats.
Beslutning
Arbejdsmarkeds-, Erhvervs- og Uddannelsesudvalget drøftede hvordan Hjørring Kommune kan udnytte reformens frihedsgrader til at styrke beskæftigelsesindsatsen, samt hvilke politiske pejlemærker og værdier der skal være styrende for udformningen af den fremtidige indsats.
Udvalget besluttede, at de igangværende overordnede strategier i videst mulige omfang videreføres indenfor rammerne af reformen.
Arne Boelt deltog ikke i mødet.
Bilag
- Aftale-om-reform-af-beskaeftigelsesindsatsen
- Aftale om udmøntning af beskæftigelsesreformen
- Faktaark; Økonomiske konsekvenser i reformen
- Faktaark; Udmøntning og ikrafttrædelser
Kilde: Hjørring Kommune.


