Ikke færre end 18,1 procent af de lærere, der i 2019 stod ved tavlen i en af landets folkeskoleklasser, havde slet ikke en læreruddannelse. Det viser en analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har lavet for Danmarks Lærerforening.
– Det er en gevaldig glidebane, at kommunerne fylder ledige lærerstillinger op med personer, der ikke har den rette uddannelse. Det er en udvikling vi skal have vendt. Vi ved fra forskningen, at læreren er den vigtigste faktor for elevernes udbytte af undervisningen. At undervise er en uhyre kompliceret opgave, som kræver uddannelse, siger formand i Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen.
Andelen af lærere uden en læreruddannelse er steget markant de senere år. I 2012 var det 10,3 procent af de, som varetog en lærerstilling, der ikke havde en uddannelse.
– En stigning på 80 procent i andelen af lærere uden en læreruddannelse på under 10 år, skal vi tage alvorligt. Årsagerne kan være mange. Måske er det en spareøvelse i kommunerne, at der bliver uddannet for få lærere, eller måske er forklaringen, at rigtig mange uddannede lærere vælger andre veje end folkeskolen, når de står med deres eksamensbevis i hånden. Ligegyldig hvad forklaringen er, så skal denne udvikling stoppes – nu, tilføjer Gordon Ørskov Madsen.
Problematikken er velkendt af den socialdemokratiske udvalgsformand Mai-Britt Beith, der er meget bevidst om at holde fokus på den faglige kvalitet ved folkeskolerne i Hjørring Kommune
– Det altid mit perspektiv, at det er uddannet personale, der ansættes som lærere på vores folkeskoler. Der skal være fokus på kvalitet, ikke bare i den faglige viden i det konkrete fag, men også i det at undervise, som en faglighed, siger Mai-Britt Beith til NordsøPosten.
– Med andre ord, så er det ligeså vigtigt, at vores lærere ved, hvordan de omsætter deres faglige viden til viden hos eleverne, som det er, at de har en høj faglighed inden for det enkelte dag. Og det er det, som læreruddannelsen skal være med til at sikre, uddyber udvalgsformanden for det berørte område i Hjørring Kommune.
– Så er jeg helt med på, at man ofte benytter sig af ikke uddannet arbejdskraft til vikardækning. Ofte er det unge, som er i gang med læreruddannelsen, som på den måde får god praksiserfaring. Det er der også et fornuftigt perspektiv i, men vores fastansatte lærere skal være uddannede, slutter Mai-Britt Beith.
Analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser da også, at der er store regionale og lokale forskelle på, hvor stor en andel af lærerstyrken, der mangler en læreruddannelse.
Især Sjælland har en meget høj andel af lærere uden en læreruddannelse. I flere kommuner på Sjælland og Lolland-Falster varetages op mod en tredjedel af undervisningen af personer uden en læreruddannelse.
I analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd står det også klart, at det især er personer uden erhvervskompetencegivende uddannelse, der i stigende omfang varetager undervisningen i folkeskolen.
Analysen viser, at 10,6 procent af undervisningen i folkeskolen varetages af personer, der har grundskolen eller en gymnasial uddannelse som højest fuldførte uddannelse.
Andelen af undervisere uden en læreruddannelse er væsentligt højere på dele af Sjælland end i det øvrige Danmark. Se fordelingen på kommuneniveau her.
Læs hele analysen fra AE – Arbejderbevægelsens Erhvervsråd her.