Referat møde i styregruppen for samarbejdet om udvidelse af Hirtshals Havn, 10. august 2021
Styregruppens deltagere: Anker Laden-Andersen, Arne Boelt, Poul Nielsen – DSV, Per Holm Nørgård, Tommy Christiansen, Søren Smalbro, Per Møller, Bettina Hedeby Madsen
Afbud: Ingen
Dagsorden: Dagsorden for mødet var status på havneudvidelsen og aftaler om næste skridt.
Referat:
Dagens konference med lancering af Green Port North og havneudvidelse blev kort drøftet.
Der blev orienteret om, at Hirtshals Havn har holdt bestyrelsesmøde og truffet en række beslutninger, der indebærer at design af havneudvidelsen nu er låst. Hirtshals Havn sender på baggrund af bestyrelsesmødet anmodning til Hjørring Kommune om, at den formelle planproces igangsættes.
Hjørring Kommune laver orientering til Byrådet om status på havneudvidelsen og arealer, der vil blive inddraget i planlægningen i fbm. byrådsmøde d. 22. september 2021. Baggrundsnotat sendes til Byrådet i fbm. orienteringen.
Hjørring Kommune gennemfører den formelle politisk behandling af igangsætningen af planprocessen i oktober 2021. Der arbejdes ud fra, at der skal startes bredt op med den fysiske planlægning, så både landudvidelse og arealer i baglandet til grøn strøm (fredsskovsarealerne) er omfattet af igangsætningen.
Opdelingen i etaper og delplaner besluttes først senere i forløbet, og har ikke betydning for den samlede
tidsplan.
Tidsplanen for myndighedsbehandlingen er lavet ud fra, at det må forventes, at der skal være tid til behandling i Planklagenævn. Der var i den forbindelse en drøftelse af tidsplanen, og enighed om, at der er behov for at holde så meget tempo som muligt i planprocessen. Dette med respekt for de høringsperioder, der skal være.
Der blev orienteret om, at der er møde med Trafikstyrelsen d. 29. september. Mødets formål er primært myndighedskoordinering mellem Trafikstyrelsen og Hjørring Kommune.
Der blev tilsvarende orienteret om, at Hjørring Kommune/Borgmesteren m.fl. har afholdt virtuelt møde med ministre om havneudvidelsen og særligt om baglands-/fredsskovsarealerne. Der er kontaktpersoner til embedsmænd i Trafikministeriet og Miljøministeriet. Hjørring Kommune tager initiativ til opfølgende møde med Miljøministeriet omkring erhvervelse og aktivering af fredsskovsarealerne. Der er i den forbindelse administrativt igangsat arbejde med at finde mulige erstatningsarealer.
I det videre forløb skal Hirtshals Havn afklare tilgang til opsætning af vindmøller med tilknyttet vindmøllerådgiver – det er havnen, der skal søge på samme måde som med landudvidelsen og møller på landudvidelsen, da det vil være vigtigt, at det på sigt er havnearealer, der anvendes til opsætning af vindmøller.
Der er reserveret tid til møde i styregruppen fredag d. 8. oktober, kl. 7.30-8.30. Mødet holdes virtuelt via Teams. Per og Bettina vurderer efter mødet med Trafikstyrelsen d. 29. september om styregruppemødet stadig er relevant eller om det først er nødvendigt med et møde senere på efteråret.
“Hej Bettina
Hermed den aftalte skitse for at give et foreløbigt bud på et muligt mølleprojekt bl.a. i forhold til antal møller – jeg skal understrege, at der er tale om en hurtig skitse.
Nye møller (vist med røde prikker) er vist som en forlængelse af den nuværende møllerække (to møller vist med grønne prikker) langs Sigurd Espersens Vej og vist med samme indbyrdes afstand som mellem disse to møller.
Skitsen viser, at det er svært at placere mere end 9 møller på arealet mellem Sigurd Espersens Vej og sommerhusområdet Kjul, da afstandskrav på 4 x møllernes totalhøjde til omkringliggende boligområder, Motel Nordsøen (der jo bliver efterskole inden længe), kolonihaveområdet Løjbjerg, samt boliger og feriehuse, der ligger vest for sommerhusområdet. Det viste afstandskrav (lyseblå cirkler) er vist for møller med en totalhøjde på 150 m.
Den sydligste mølle forudsættes placeret i en afstand til Aalborgvej på min. 150 m til den tinglyste vejbyggelinje. Skitsen er med forbehold for at støjforholdene i forhold til omkringliggende boliger og fritidshuse samt boligområder og områder, der anvendes til støjfølsom arealanvendelse, kan overholdes. Samt i forhold til at vindmølleproducenterne kan godkende en så tæt indbyrdes placering af møller på dette sted og i det viste antal.
Det bemærkes, at de 3 nordligste møller er placeret på arealer, der er registreret som beskyttet natur og som er klitfredet. De kræver derfor flere dispensationer og evt. etablering af erstatningsnatur. Alle møller er placeret i kystnærhedszonen, og der skal derfor i en planlægning redegøres for den planlægningsmæssige eller funktionelle begrundelse for den kystnære placering. Kystnærhedszonen er ikke vist, da den ligger et godt stykke syd for Aalborgvej.”
Det understreges i en kommentar til aktindsigten, at det af styregruppereferatet den 20. sept. fremgår, at Hirtshals Havn skal søge om opstilling af møller øst for Sigurd Espersens Vej lig ansøgningen om opstilling af vindmøller på den nye havneudvidelse.
Havneudvidelsen er på dagsordenen ved mødet den 6. oktober i Teknik- & Miljøudvalget.
Jeg vil gerne spørge igen hvis dette går galt, hvem hæfter så for den milliard kr. byrådet garantere, er det borgerne i Hjørring Kommune eller er det byrådsmedlemmerne der så skal betale, jeg kan ikke forstå man ikke regere på mit spørgsmål, prøv at tænke på gods investeringen som gik galt, der blev lagt skinner ud til den store guldmedalje, det står tomt den dag i dag var det ikke en fejlinvestering, Hjørring kommunes borgere har været med til at betale denne fejl, kan dette ikke ske igen og hvad så ?
Hej Poul
Hvis din mavefornemmelse fortæller dig at regningen lander hos kommunen, hvis det går galt, så er din mave ikke helt dum. Hjørring kommune ejer Hirtshals havn. På nuværende tidspunkt er den en såkaldt selvstyre havn, hvor drift varetages af ledelse og bestyrelsen. Hjørring kommune skal som havnens ejer give tilladelse hvis der skal optages lån, sådan som det er tilfældet i forbindelse med en eventuel kommende havneudvidelse. Hvis indtjeningen i Hirtshals havn i fem år ikke er stor nok til at betale renterne på sin gældsforpligtigelser, så ophøre den som selvstyrehavn og bliver atter en kommunal havn. Sker sidstnævnte overgår den samlede gæld til Hjørring kommune. Derfor har du ret i, at det er afgørende at en udvidelse, kun bør blive til virkelighed, hvis der er et realistisk budget, der ikke baserer sig for meget på fugle på taget.
VH Paw Rytter
Hvad hvis de ikke får lov til at lave om på den meget benyttede skov,? den er til glæde for mange. Jeg er ikke sikker på hvilken indflydelse det får på benyttelsen af sommerhusene i Kjuel og alle den der bor i hele området. er der tænkt på det? eller er det møller frem for alt?
Hvis det her forslag går igennem, så kan det godt være det er udvidelse af havnens potentiale, men det er afvikling af af vores dejlige by Hirtshals. Mit hjerte bløder allerede og jeg er vred.😢😡
Tag ned de promiller fra Natura 2000 området. Det er lettere for jer og skønnere for os.