Af Erik Bilde
Det er Friluftsrådet, der bl.a. sammen med DIF og DGI – vi styrker motion og breddeidræt i Danmark, der står bag Kløverstierne, og Friluftsrådet skriver om konceptet på deres hjemmeside:
“Opdag nye dele af dit eget lokalområde – eller tag på oplevelse et nyt sted. Friluftsrådet har skabt Kløverstier over hele Danmark, hvor du fra ét udgangspunkt både kan gå, løbe og cykle en tur på fire forskellige distancer, så der findes en god tur til alle.”
Valget faldt på den blå rute, som friluftsrådet også bruger som illustration på deres hjemmeside, til at promovere stierne, og så er det en tur jeg har gået nogle gange før – dog uden at have kigget efter skiltene.
Jeg ved, hvad det er med Hjørring Kommune og Kløverstierne. I Løkken er skiltningen mangelfuld. I Tårs har man fået lavet en fantastisk flot rute, men den fremgår ingen steder. Det gør Hirtshals til gengæld, både hos Friluftsrådet, Hjørring Kommune og VisitHirtshals, her er problemet bare, at ruten ikke findes!!!
Jeg har fotograferet ALLE de skilte jeg mødte på den 5 km lange rute, og når jeg skriver ALLE, så mener jeg BEGGE TO. Jeg kunne se i folderen på nettet, at jeg kendte ruten, og ikke nok med det så fulgte jeg ruten i motionsapp’en Endomondo, så jeg var sikker på, at jeg det ikke var noget jeg bildte mig ind. Det lykkedes mig heller ikke at finde information om nogle af de andre ruter, der skulle starte samme sted.
Som jeg også tidligere har nævnt, så ved jeg godt, at det er en prioritering om man vil bruge ressourcer på at vedligeholde vandrestierne, men når åbenbart vælger ikke at vedligeholde dem, så kunne man i det mindste fjerne dem og ikke mindst markedsføringen af dem på nettet. Det er ikke noget problem for os lokale, vi skal nok finde rundt, men vi kan simpelthen ikke være det bekendt over for vores gæster. Og hvad værre er, så er der en risiko for, at man ikke kommer igen, hvis man får en dårlig oplevelse.
Der er stor forskel på niveauet af vandrestier fra kommune til kommune. Desværre er niveauet generelt langt, langt dårligere i Hjørring Kommune end i nabokommunerne, uanset om det er kommunale statslige eller private stier så er der mange steder plads til forbedring. Vi betragter turisme som et af de vigtigste erhverv her i kommunen, så bliver vi simpelthen også nødt til, at vise at vi også gerne vil give vores gæster en god oplevelse. Det skal dog retfærdigvis sige, at kommunen har gjort hvad de kan, for at man IKKE skal kunne finde information om vandrestier i kommunen uden brug af Google…
Nå, det var et surt opstød, men det skal bestemt ikke tage noget fra turen, som er rigtig, rigtig fin. Turen starter ved Trappen, med udsigt over Hirtshals Havn.
Herfra valgte jeg at gå den modsatte vej rundt en planlagt, når jeg alligevel ikke kunne finde starten på ruten, så jeg fik en tur rundt om havnen til Vestmolen. Her kunne jeg se Color Line SuperSpeed 2 lægge fra fra kaj og sætte kursen mod Norge. Det er en imponerende stor færge, når man står på molen og kigger.
Herfra gik turen mod Husmoderstranden, en bynær strand, der har fået sit navn på grund af, at det var den strand byens mange husmødre brugte til en hurtig til stranden. Undervejs var jeg lige oppe på en af de udsigtsplatforme, der er langs Vestmolevej.
Herfra kunne jeg se en sæl, der solede sig på stranden. Så jeg skyndte mig tilbage til et sted, hvor jeg kunne komme ned på stranden, og forsigtig nærme mig sælen. Sælen betragtede mig nysgerrigt, mens jeg fik taget en række “sælfies”. Efter et stykke tid, blev den dog træt af at lege model, så den smuttede tilbage i det våde element. Jeg skal ikke udelukke at der måske er et billede eller to for meget af sælen, men den var simpelthen så fotogen, at jeg ikke kan lade være med at poste dem.
Efter Husmoderstranden kommer man til Leret, som ligger ved Hirtshals Klint. Leret har oprindeligt fået sit navn fra havnearbejdet omkring 1960, hvor man brugte stedet som afladningsplads for det materiale, man gravede op fra havbunden i forbindelse med en havneudvidelse.
På Leret ses sorte granitfugle, lavet af den nordjyske kunstner Anders Friis. Fuglene er hugget meget groft i svensk granit, hvorimod næbbene er fin hugget og poleret, så det reflekterer sollyset.
Fra Leret går man videre forbi Hirtshals Fyr og til Bunkermuseet Hirtshals, som er en del af Vendsyssel Historiske Museum. Der er 3,5 km løbegang, der forbinder 69 bunkere, og er dermed Danmarks mest komplette og udgravede forsvarsanlæg fra 2. Verdenskrig. Inden turen igen går forbi fyret runder man lige Feriecenter Fyrklit og går tilbage til Leret og ind mod bycentret igen.
Ved trappen stopper jeg lige op ved mindestenen for mandskabet på RF2, der forliste den 1. december 1981. Under ekstreme vejrforhold forliste fiskefartøjet ”Hanne Dorthe” af Hirtshals under indsejling til havnen natten til 1. december 1981.
I forsøget på at finde overlevende og under den efterfølgende hjælp til de øvrige kuttere, som deltog i eftersøgningen og søgte havn efter indstillingen af eftersøgningen klokken 01.00, fik ”RF 2” redningsbåden en forkert sø, der vendte fartøjet 180 grader og under ulykkelige og uheldige omstændigheder, blev den liggende med bunden i vejret. Om bord på RF 2 var i forlisøjeblikket seks personer, der alle omkom.
Efterfølgende konstaterede man at det var en dårlig konstruktion af redningsfartøjet, der var årsagen til forliset.