Af Helmuth Zickert
Byrådsmedlem og kandidat
Socialdemokratiet
Hjørring
Hr. Oscar Djuurhus er i gårsdagens Nordjyske citeret for følgende udsagn:
“Uenighed om friplejehjem
I Tornby sidder Oscar Djuurhus. Han er formand for den forening, der har til formål at stifte et friplejehjem i byen. Og han krydser fingre for, at flertallet skifter i Hjørring Byråd på tirsdag – for så er der mulighed for, at friplejehjemmet bliver virkelighed.
– Alle andre partier end Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten har lovet os, at hvis de får flertal, vil de omstøde den hidtidige beslutning om, at der ikke skal etableres friplejehjem i Tornby.
Oscar Djuurhus sidder med en fornemmelse af, at borgmester Arne Boelt var imod friplejehjemmet, netop fordi ønsket kom fra borgerne i Tornby.
– Modviljen var en konsekvens af, at vi kæmpede så meget for at bevare plejehjemmet Havbakken, så skulle der sættes en kæp i hjulet for et friplejehjem i byen. Det skete på byrådsmødet 4. september 2019, forklarer Oscar Djuurhus.”
Det er for plat Hr. Djuurhus og det ved du jo godt.
Vores argumenter mod friplejehjem kommer her:
Friplejehjem – godt eller skidt
Hjørring kommune mister den generelle styring af plejehjemsområdet i kommunen, når der opføres friplejehjem. Det vil betyde, at andre plejecentre må lukke, idet det samlede behov for plejehjemspladser jo ikke stiger, hvis der opføres friplejehjem. Vi ved, at der bliver flere 80+ årige, men det betyder ikke automatisk, at vi får brug for flere plejehjemspladser. Hjørring kommune har gennem en årrække haft fokus på indsatser, der gør ældre medborgere mere selvhjulpne. Der også markant flere blandt de 80+ årige, der ønsker at blive i eget hjem.
Hjørring kommune kan ikke sikre, at politisk prioriterede indsatser kommer beboere på friplejehjem til gode – det er jo friplejehjem. Som eksempler kan nævnes, sundhedsinitiativer, kompetenceudvikling af medarbejderne, videndeling på tværs af centre og hjemmepleje.
Hjørring kommune risikerer at få store ekstraregninger, hvis der visiteres borgere fra andre kommuner til friplejehjemspladser, idet den visiterende kommune kun skal betale for borgerens ophold, som kommunen har visiteret til efter serviceloven. Den mellemkommunale refusion dækker ikke udgifter til sundhedsydelser og sygepleje efter sundhedsloven. Det er kun udgifter under serviceloven, dvs. udgifter til pleje mv., som den visiterende kommune skal betale. Erfaringer fra andre kommuner viser ekstraregninger på mellem 50.000 og 70.000 pr. borger pr. år.
Hjørring kommune kan ikke sikre, at alle borgere får mulighed for at bo på et friplejehjem, idet et friplejehjem kan afvise en borger, hvis de mener at borgeren ikke passer sammen med de øvrige beboere. Kommunen har ikke anvisningsret. Eksempler kunne være borgere med indvandrerbaggrund, stærkt udadreagerende, psykisk syge, handicap eller andre særlige udfordringer.
Hjørring kommune kan miste muligheden for at opbygge plejecentre med en nødvendig størrelse for at kunne tilbyde beboerne ydelser af mere speciel karakter. Her kunne nævnes fysioterapi eller andre terapeutiske ydelser. Vi ved stadig ikke hvilke opgaver en kommende sundhedsreform vil overføre til kommunerne.
Hjørring kommune kan i modsætning til friplejehjem ifølge gældende lov ikke tilbyde beboerne på et kommunalt plejehjem tilkøbsydelser. Der er med andre ord ikke tale om lige rammevilkår.
Hjørring kommune har en meget høj kvalitet på kommunens plejecentre. Der gennemføres årligt en uvildig kvalitetskontrol og der er kun marginale forskelle mellem kommunens plejecentre. Det private plejehjem i Hirtshals – Havglimt – skiller sig heller ikke ud som noget særligt.
Venstre, Konservative, Radikale og Liste T fremfører igen og igen – FRIT VALG – men reelt er det kun frit valg for de udvalgte og uden helhedssyn for Hjørring Kommune.
Friplejehjem – Per Møller taler med to tunger
På Byrådsmødet 10-10-2018 stemte Per Møller, Mette Jensen og Kim Bach for lukning af plejecenter Havbakken i Tornby. Peter Møller argumenterede i den forbindelse med, at det var nødvendigt at tilpasse den samlede kapacitet på plejehjemsområdet i Hjørring Kommune.
Du kan genhøre Per Møller argumenter for lukningen via nedenstående link til tv-optagelser af byrådsmøder.
Du skal søge efter byrådsmødet 10-10-2018 og spole frem til tidspunkt 1.22 og høre frem til tidspunkt 1.33
https://stream.hjoerring.dk/hjoerring/hjo/vod/vod.html
Et stykke tid efter fik Per Møller pludselig den idé, at man kunne sælge Havbakken til initiativgruppen for oprettelse af et friplejehjem i Tornby.
Hvis du nu tænker hovsa – hvad var nu lige det – så er det ikke uden grund. Hvor blev argumenterne om overkapacitet af? I øvrigt ville initiativgruppen heller ikke købe.
Læs her Nordjyskes artikel 02-04-2019 om Per Møllers besynderlige adfærd i denne sag via nedenstående link.
https://www.e-pages.dk/…/article/880114/9/5/render/…
Er det en borgmesterkandidat værdigt at agere på denne måde?
Er det en måde at behandle forligspartnere på?
Er det ansvarlighed Per Møller?
lad dog arne forsvare sig selv
Det er ikke et forsvar for nogen, men blot et forsøg på at få de faktiske forhold frem😃
Tak for god og sober information
Jeg tror vist, at du ikke har fået helt fat i de tal.
Du glemmer at skrive om de borger og familier, der fravælger en plejehjemsplads i Hjørring og søger et friplejehjem syd for kommunegrænsen. Der følger pengene med borgeren og tidligere hjemkommune må punge ud – er det 450.000 kr. så I plejer at sige, det koster pr borger på en plejehjemsplads uanset offentlig eller privat. Så det koster væsenligt mere end de småbeløb du nævner.
VIVE har netop offentliggjort en stor undersøgelse om besparelser ved stordrift indenfor det offentlige.
Den siger, at det er tvivlsomt om, der spares noget på “ gulvplan”, det gav ikke højere faglighed, og ej hellere bedre arbejdsmiljø. Kun at der kunne spares noget på administrationen. Men i disse virtuelle tider behøver regnskabsafdelingen ikke sidde lokalt.
Vedr. priser på friplejehjem – så er det noget valgvrøvl . Der er faktisk en lov om, at prisen på en friplejehjemsplads skal være sammenlignelig med kommunens.
Vedr. det faglige niveau, så er et friplejehjem certificeret efter det niveau, som Hjørring Kommune skriver nok så flot i håndbogen for plejecentre. Lever alle kommunale plejehjem op til den??
Samtidig er vi ikke bundet op i et stort usmidigt kommunalt system og kan hurtigt opkvalificeret vores flok.
Vedr. de forskellige typer målgrupper du nævner, så burde du vide efter mange år i politik, så er det heller ikke alle almindelige kommunale plejehjem, der er kvalificeret til disse. De kræver ofte specialiceret tilbud.
Du sammenligner Havglimt med et almindelig Plejecenter. Det er et specialpædagogisk Plejecenter, hvor de har specialiseret sig i borgere med særlige vanskeligheder, som mange gange er blevet tabt i det offentlige system. Og de gør det faktisk rigtigt godt – de formår at skabe et liv til de, der har særligt behov.
Mange steder i resten af landet er man holdt op med at bygge plejecentre på mere end 50-70 boliger, da de mindre har flere fordele.
Hvordan definerer man “ selvhjulpenhed”?? Er det når man reducerer rengøringshjælp til ældre blind borger?? Eller en kræftsyg kone får reduceret besøg til pasning af sin meget syge mand??
Jeg spørger bare.
Hvornår får vi en debat om et “ værdigt ældreliv”??
Og hvilken politiske målsætning har Socialdemokratiet formuleret om dette??
Og selvfølgelig er argumenter mod friplejehjemmene helt modsat, af hvad Ældre Sagen arbejder for… De varetager de ældre og deres ØNSKER og BEHOV, så alle plejehjemsbeboere har adgang til en god og værdig pleje og omsorg der, hvor de ønsker det – også selvom det hedder Tornby friplejehjem.
Der findes da kommune som er glade for denne løsning, har I overvejet at hører dem hvorfor ???
Man kan jo også vende det lidt på hovedet…
Det svarer jo til at jeg ikke gad at lytte til min fagforening, da de jo “kun” varetager min rettigheder og behov for et sund arbejdsmiljø osv… Men det gør man jo ikke, så det er lidt ubegribeligt at man totalt vælger at overhører de gode råd som ældreområdet kan bidrage med og ikke mindst de gode erfaringer som andre kommuner har på området inden for friplejehjem…. Udover de koster udgifter..
Du skriver at:
“Hjørring kommune risikerer at få store ekstraregninger, hvis der visiteres borgere fra andre kommuner til friplejehjemspladser, idet den visiterende kommune kun skal betale for borgerens ophold, som kommunen har visiteret til efter serviceloven”
Jeg vil gerne udfordre denne påstand med et simpel regnestykke…
Her et eksempel:
Vi antager at det koster kommunen ca. 40.000,- pr m2 i anlægsudgifter at opføre en lejlighed på et nyt plejehjem og lad os sige at en lejlighed er 35 m2. ( Beløbet er lavt sat)
Samlet pris (40.000,- x 35) = 1.400.000,- år pr. lejlighed – anslået!
Og du anføre at ekstraregningerne er på mellem 50.000 og 70.000 pr. borger pr. år.
Vel og mærke udgifter til pleje mv., som den visiterende kommune skal betale.
Det vil jo sige at for hver lejlighed som f.eks Tornby plejehjem laver, har kommunen denne udgift “gratis” i 20 år i besparelse for anlægsudgifterne til lignende lejligheder på et plejehjem…
70.000 kr i udgift x 20 år = 1.400.000,-
Og hvad var det nu de kommunale anlægsudgifterne var til Tornby Plejehjem var, hvis man kunne opføre det….. ingen.. Kommunen sparer jo anlægsudgifterne, dem påtager Friplejehjemmet sig.
Men man kan jo også synes det er iorden at “vores ældre borger” flytte den anden vej ??
– Det kunne jo blive en løsning for os alle sammen, som har forældrene i Hjørring kommune at flytte dem og os selv ud af kommunen…. Aaarrr nej, vel…