Af Thomas Klimek
Socialdemokratiet
Byrådsmedlem
Hjørring Kommune
For pokker, jeg bliver så træt. Endnu engang et angreb på lærernes faglige professionalisme. I dag i dagens Nordjyske. Ovenikøbet bragt under kategorien “Etisk set”!
Selve indlægget i NJ beskrives nedenfor, men først må ét forhold understreges:
Hvis der er noget som lærere er opmærksomme på, så er det at være uvildige og neutrale i undervisningen, ikke mindst i holdningsfag som samfundsfag og historie, som jeg selv har undervist ufatteligt mange timer og mennesker i. Den uvildige faglighed skal ikke kunne beklikkes.
Det kan ikke tælles, hvor mange gange jeg har oplevet og læst ytringer om “rød skole” og andet. Efterhånden er man trænet i at vende den anden kind til, og de fleste lærere og undervisere orker ikke at gå ind i den … men ikke denne gang. Ikke i dag. Dagens urimelighed skal ikke stå uimodsagt.
I dag vælger jeg at tage til genmæle mod et usammenhængende og udokumenteret angreb på lærernes professionalitet. Here we go;
Venstres regionsrådskandidat, Christian Borrisholt Steen, lancerer et for mig ganske usagligt angreb på folkeskolelærernes faglighed i dagens Nordjyske (2.11)
Anledningen er tilsyneladende, at der fra politisk hold er rejst kritik af kristne friskolers undervisningsmaterialer, hvor visse skoler kritiseres for materiale, der fordømmer homoseksualitet. Kritikken falder åbenbart Venstres regionsrådskandidat så meget for brystet, at han føler sig kaldet til at opstille en højest besynderlig ligning. Til formålet inddrages pludselig folkeskolen, der sættes ind i en usammenhængende kontekst om social kontrol.
Venstrekandidaten bygger sine antagelser op på egne oplevelser i folkeskolen, hvor Borrisholt ”mindes” og ”husker” enkelte lektioner, hvor han var uenig med lærernes dispositioner, men det står tindrende klart, at i venstremandens skoletid; ”var der i hvert fald social kontrol for fuld skrue – også i folkeskolen.”
På denne evidenstunge, historiske baggrund roder man sig ud i en selvmodsigelse af rang. Borrisholt tager udgangspunkt i, at; ”i 2019 viste en undersøgelse fra Gallup, at syv ud af ti folkeskolelærere stemmer rødt – og hele otte ud af ti, hvis vi medregner De Radikale. Det er der jo ikke noget forkert i, og der er bestemt heller ikke noget at udsætte på langt de fleste læreres faglighed.”
Venstres Borrisholt konstaterer altså, at der “bestemt heller ikke noget at udsætte på langt de fleste læreres faglighed.”
Men allerede i næste sætning modsiger Borrisholt så sig selv og påstår, at; ”men det siger næsten sig selv, at det har betydning for, hvilket samfundssyn og hvilke perspektiver, der præger klasseundervisningen. Og dermed også for de perspektiver, der af de samme årsager sjældent bliver bragt frem for eleverne.”
Det er bekymrende, at en politisk kandidat, der opstiller til at blive politisk arbejdsgiver for offentligt ansatte i regionen, så udokumenteret og usagligt kan finde på at spænde lærernes uvildige faglighed foran sin egentlige politiske dagsorden.
I hvert fald skriver venstremanden slutteligt, at; “i virkeligheden er mit budskab mest af alt et opråb til de borgerlige, som i alt for mange år har haft travlt med andre ting, end med at bekymre sig om det vigtigste: hvem er vi? Hvordan præger vi hinanden? Og hvilket samfundssyn giver vi videre til de opvoksende generationer?”
Måske ønsker Venstres Borrisholts sig faktisk indoktrinering – blot den er borgerlig?
Link til det foregående debatindlæg
Christian Borrisholt Steen (V): Vi glemmer, at der også findes social kontrol i folkeskolen