Når serviceassistent Frederik Bonniksen trækker i uniformen og møder ind til en arbejdsdag som servicevagt i Hjørring, så er han med til at sikre et bedre flow på hospitalet.
Frederik er en af hospitalets ni tværgående servicevagter. De tager opgaver, som tidligere lå hos plejepersonalet. Det kan eks. være klargøring af en stue efter udskrivelse af en patient.
– Plejepersonalet fortæller, at de er rigtig glad for ordningen. Det frigør plejeressourcer til patientnære sygeplejeopgaver. Der er bedre tid og plads til at tage imod nye patienter. Det giver også bedre mulighed for, at patienten kan komme direkte på en patientstue og ikke skal vente på en gangplads, fortæller afsnitsledende sygeplejerske Ann Engkjær.
Der er ni tværgående servicevagter i teamet, som rykker ud til afsnittene. Nogle opgaver er aftalt på forhånd, andre meldes løbende ind.
Med op mod 70 udskrivelser om dagen, så er der nok at tage fat på, og der er mange, der har bud efter servicevagterne.
– Vi har en bred berøringsflade i huset, og man skal være omstillingsparat. For mig gør det bare jobbet endnu mere interessant. Vi har rigtig godt kollegialt sammenhold, og der er masser af ping-pong med plejen på afsnittene, fortæller Frederik Bonniksen.
Han kan godt mærke, at afsnittene har brug for hjælpen, og det er vigtigt, at der hurtigt bliver klar til nye patienter:
– Man får så mange positive reaktioner, smil og kommentarer fra personalet på afsnittene, der siger tak fordi man kommer. Så man er ikke i tvivl om, at man er en hjælp.
Ideen med servicevagter begyndte under coronatiden, hvor de blev kaldt udskrivningsvagter og var kun tilknyttet et bestemt afsnit. Idéen er nu videreudviklet og dækker hele matriklen i Hjørring. Det førte bl.a. til et tværgående team af servicevagter, der har været i gang siden nytår.
Kilde: Regionshospital Nordjylland.