Siden 2011 har Friskolen Skallerup afholdt læseuge i uge 7. Det er en utroligt hyggelig måde at slutte af på op til vinterferien.
Hele skolen har læsning i højsædet hele ugen, og gennem årene har det budt på alt muligt lige fra læsemarathon med læsning gennem alle vågne timer inklusive nattetimer, faglig læsning, genrelæsning, forfatterskabslæsning og hyggelæsning.
– Vi har haft udlån af forfattere på biblioteket. Vi har haft højtlæsning for børnene i børnehaven. Vi har haft skattejagt på biblioteket. Vi har spist butterdejsbogstaver. Vi har lavet vægaviser. Vi har haft fernisering og produktudvikling på baggrund af en skønlitterær tekst. Vi har ifølge vores tilsynsførende gjort noget så modigt som at udsætte alle skolens elever for i læseugen at arbejde med en ordløs fortælling, fortæller skoleleder Bodil Møller Jensen.
– Det var han noget imponeret over, at vi turde binde an med. Vi har besøgt Bibiana i samme forløb. Vi synes selv, vi er kreative. Der, hvor vi virkelig får noget tilbage fra vore elever, er, når udskolingen ønsker sig at få lov til at blive på skolen og sove, læse, spise, se film og bare opleve og være sammen om ugens oplevelser i diverse aktiviteter, og derfor har udskolingen fået lov til at få deres største ønske for ugen opfyldt, nemlig at sove på skolen, at læse sammen, at lave bevægelsesaktiviteter sammen, at spise pizza og nachos, at være sammen, uddyber skolelederen og tager en dyb indånding.
– Hvor fedt er det ikke lige at have en udskoling med sådanne værdier i fællesskabet? Lærerne får det til at ske, fordi de bare har lyst til at imødekomme elevernes behov, og ikke fordi de tæller timer og regner ulempetillæg ud, for det har ikke været med i årets planlægning fra start. Kan man komme i modvind for at give plads til den slags? Det kan man sikkert, men så må man så gerne besøge os på øretævernes holdeplads, for her er faktisk trods stormene rart at være, fordi vi gør dét, der giver mening, og vi gør det, fordi vi ikke kan lade være, og vi gør det sammen med de elever, vi driver skole for, og som gerne vil, uddyber den engagerede friskoleleder.
– Tak spids, det bliver ikke større. Og tænk, at alle børn fra 0. til 9. årgang deltog i det og havde et bud i en evaluering over middag mandag. Og når man ikke byder ind på et emne som flygtninge, er det kke sikkert, det skyldes manglende mening eller sprog. Det kan også bare handle om, at det er så utroligt svært at relatere sig til en verden med bombardementer og krig, slutter Bodil Møller Jensen.
Når ugen klinger ud, har børnene derfor på alle alderstrin arbejdet med ord, billeder, farver, følelser, det skrevne og det uskrevne, ønsker, håb, drømme, flugt, krig og fred.