Den utæmmede natur, det brusende Vesterhav og muligheden for kvalitetstid sammen med de allernærmeste langt væk fra hverdagens ræs storhittede under Coronaen, og noget tyder på, at tendensen fortsætter, efter at vi lige så stille er ved at lægge årene med Coronanedlukninger bag os.
I hvert fald oplever man hos VisitNordvestkysten, at rigtig mange fortsat finder vej til destinationens hjemmeside for at finde inspiration til overnatning og oplevelser på tværs af destinationens geografi.
Begejstringen er da også til at mærke hos VisitNordvestkystens Marketingchef.
”Det er jo helt og aldeles fantastisk, at vi her tre år efter etableringen af VisitNordvestkysten har fået skabt en så stærk brandingplatform for vores gæster og ikke mindst vores turismeerhverv, og vi er først lige begyndt” siger Carina Westmark, Marketingchef hos VisitNordvestkysten, og fortsætter:
”Under Coronanedlukningerne så vi, at der blev skabt en meget bred efterspørgsel efter især det nordvestlige kyst- og naturprodukt, og noget tyder på, at tendensen fortsætter her på den anden side. Det er vi selvfølgelig rigtig glade for. Dels fordi det er vand på møllen i forhold til vores ambition om at skabe nogle stærke kommunikationsplatforme for turismen i vores område, men også fordi det giver os et stærkt momentum i forhold til at skabe en turisme, vi kan leve af og leve med hele året rundt”.
De gode takter giver dog ikke lyst til at hvile på laurbærrene i marketingafdelingen hos destinationsselskabet. Tværtimod så giver den store interesse lyst til at drømme endnu større for til fulde at udnytte det momentum destinationen står overfor.
”At vi allerede efter tre år er den destinationsside i Nordjylland, hvor flest søger inspiration til deres næste ferie eller endagstur giver jo selvfølgelig blod på tanden i forhold til at skabe en platform med en trafik, som også kan hamle op med de helt store sider i dansk turisme” siger Carina Westmark, Marketingchef hos VisitNordvestkysten.
Udover at fortsætte med at optimere kampagneaktiviteterne på hjemmemarkedet vil der også fortsat sammen med VisitDenmark blive kigget nærmere på, hvordan man kan styrke destinationens position på nærmarkederne Tyskland, Norge og Holland, ligesom man løbende vil holde øje med nye markedsmuligheder.
At have nogle stærke kommunikationsplatforme handler ikke kun om at tiltrække nye gæster. Særligt ikke når 92% af vores danske gæster og 83% af vores tyske gæster ude vestpå er gengangere. Det handler også om, at blive bedre til at få formidlet de mange fantastiske og forskelligartede oplevelser vores område kan tilbyde gæsterne. Både for at give flest mulige gæster lyst til at komme igen, men også for at vi i fællesskab kan blive bedre til at tjene penge på vores gæster i stedet for kun at stirre os blinde på antallet.
Udover hjemmesiden for VisitNordvestkysten arbejdes der på en videreudvikling af en Vestkyst app, ligesom der løbende opdateres med nye produkter på VisitDenmarks back-end løsning, Guide Danmark, og kommunikeres via SoMe. Sidstnævnte har de seneste par år stået lidt i baggrunden af arbejdet med hjemmesiden, men her vil man skrue op for ambitionerne i de kommende år.
Næste store formidlingsopgave bliver i forbindelse med påsken, hvor VisitNordvestkysten i fællesskab med erhvervet, de lokale turistforeninger og en masse frivillige kræfter gentager succesen og byder gæster velkommen til konceptet ’1 ud af 100 oplevelser’.
Om VisitNordvestkysten
VisitNordvestkysten er Nordjyllands største destinationsselskab. VisitNordvestkysten består af et samarbejde mellem fem nordvestjyske kommuner; Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro kommuner. Med afsæt i et princip om at fællesskabet slår alt har vi en klar ambition om at skabe en turisme vi kan leve af og leve med hele året rundt. Turismen i VisitNordvestkysten omsætter årligt for DKK 9.5 mia. og siden 2019 er antallet af overnatninger steget med 16% (2020-2022). En tendens, som forventes at fortsætte i de kommende år.