Nye teknologier og digitale løsninger bringer uanede muligheder for at skabe nye kundeoplevelser, sikre en mere bæredygtig drift og en bedre konkurrenceevne – og for turismebranchen ligger der her et uudnyttet potentiale. Ikke mindst i lyset af corona-pandemien, som har accelereret behovet for digitale løsninger i turismen yderligere.
–Turismebranchen har historisk set ikke været de første til at integrere nye teknologier, men flere er i stigende grad begyndt at få øjnene op for, hvordan digitale løsninger kan bidrage positivt til forretningsudviklingen – ikke mindst i lyset af coronakrisen, der har skabt nye udfordringer i forhold til håndtering af gæsteantal, fysiske touch points og kommunikation til gæster såvel som medarbejdere, siger Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.
Det gør sig også gældende i Nordjylland, hvor en rapport fra Aalborg Universitet og Nordjysk Virksomhedspanel fra 2019, som undersøger de nordjyske turismevirksomheders digitaliseringsparathed, blandt andet konkluderer, at de nordjyske turismevirksomheder er meget bevidste om nødvendigheden af mere digitalisering og en øget brug af nye teknologier, men har udfordringer med at eksekvere på det.
– Det er vores klare indtryk, at turismevirksomhederne i Nordjylland generelt er klar over, at digitalisering og teknologiforståelse er afgørende for deres forretning, og at det vil blive endnu mere afgørende i fremtiden at være rigtigt gearet på den front. Men mange er fortsat usikre på, hvordan de skal respondere på de muligheder, som teknologien tilbyder, siger Rasmus Friis Sørensen.
Jammerbugt kommune har på vegne af alle de Nordjyske kommuner været tovholder og faciliterede et netværksforløb for de nordjyske campingpladser. Her var der blandt andet fokus på digitale løsninger, og i den forbindelse præsenterede Dansk Kyst- og Naturturisme erhvervet for en række løsninger, som kan sætte skub på væksten i de nordjyske turismevirksomheder.
– Netværksforløbet har vist sig at være særdeles effektivt i forhold til videndeling om ny teknologi i erhvervet. Flere er allerede i fuld gang med at implementere digitale løsninger, som vil styrke det nordjyske turismeprodukt og gæsteoplevelsen yderligere, fortæller Peter Krusborg, direktør for Destination Nordvestkysten.
Digital gæstebog skal øge serviceoplevelsen i Blokhus
Camping i Blokhus er en af de nordjyske turismevirksomheder, der har valgt at ride med på den teknologiske bølge i år. Her har man valgt at indføre servicen Digital Guest, som bedst kan beskrives som en digital gæstebog. Det skyldes blandt andet et ønske om at sikre en høj serviceoplevelse for gæsterne trods stigende travlhed.
– Vi bliver alle mere og mere digitale i vores hverdag, og når turisterne i dag søger størstedelen af deres informationer online, er det vigtigt, at vi følger med udviklingen, fortæller Inge Vestergaard, som er medejer af Camping i Blokhus, og fortsætter:
– Digital Guest-platformen giver os mulighed for at opsætte et automatiseret kommunikations-flow til vores gæster før, under og efter deres besøg, som er tilpasset lige præcis deres segment. Gæsterne vil derfor opleve en større grad af service samtidig med, at vi får frigivet tid til at sikre pladsens øvrige udvikling og kvalitet.
Campinggæsterne modtager ved ankomst et link, hvor Inge Vestergaard kan uploade alt fra tips til oplevelser og spisesteder i området til praktiske informationer om opholdet. Derudover sendes gæsterne afsted med et ”tak for besøget” og en opfordring til at anmelde opholdet på sociale medier og booke endnu et ophold.
2020 har generelt været et travlt år på campingpladsen i Blokhus, som har oplevet en eksplosiv stigning i antallet af danske gæster. Ifølge Inge Vestergaard er det foruden corona-pandemien et udtryk for, at flere får øjnene op for campinglivets glæder samt en stigende modernisering af branchen.
– Camping som ferieform vinder i stigende grad indpas hos par uden børn såvel som børnefamilier, der ønsker at holde ferie tæt på naturen på en komfortabel måde. Det skyldes ikke kun corona, men også at campingerhvervet er blevet bedre til at forny sig og følge med de øvrige tendenser i samfundet – herunder den digitale udvikling, slutter hun.