E. Steen Sørensen og jeg havde tidligere på året hilst kort på hinanden ved påskeudstillingen på Kvissel Station.
Dengang fortalte han meget kort om sin tid og sit virke i Kvissel, og jeg blev meget optaget og fascineret af hans historie. Tilfældigheder gjorde, at jeg fik mulighed for at besøge og interviewe ham i forbindelse med hans 70 års fødselsdag fornylig.
Vi aftalte, at jeg skulle komme ud til ham i sommerhuset ved Tversted. Jeg var en lille smule nervøs, da jeg steg ud af bilen, men efter en venlig modtagelse var den pisket væk.
Vi sad i køkkenet over en kop kaffe, mig klar med papir og blyant for at skrive et par noter ned. Jeg havde gjort lidt hjemmearbejde og var derfor klar over, at jeg ikke havde en hel almindelig fotohandler foran mig.
E. Steen Sørensen er ikke kun en, som sælger kameraer, fremkalder film og lave billeder. Nej, han er meget mere end bare en almindelig fotohandler; han er nok mere en skør en af slagsen.
Karrieren set i bakspejlet var det måske den lille bette skørhed eller populært sagt, tænke ud af boksen, som gjorde E. Steen Sørensen til en succesful ”fotoguru” i Danmark. Men hvordan startede det hele egentlig?
E. Steen Sørensen fortæller, at han havde en drøm om at blive journalist eller fotograf. I 1967 fik han sit første kamera og langsomt begynde drømmen at vokse. Desværre måtte den unge Sørensen dog sande, at han ikke kunne blive hverken journalist eller fotograf dengang. Med et smil i øje tilføjer han: ” Jeg havde nok ikke fulgt særlig godt med i folkeskolen.”
Derfor kom han efter skolegang i lære i Kvickly i Aalborg. Det var her Steen blev udlært som ekspedient. Et år på handelsskolen fulgte, og realisering af drømmen om at blive journalist eller fotograf blev til alvor, da han startede i lære hos en fotohandler i Aalborg.
Da Steen var udlært, besluttede han sig for at starte sin egen forretning – Stjernefoto i Skagen. I ni år fra 1971 til 1980 havde han forretningen i Skagen, samtidig med at han arbejdede som freelance medarbejder på Aalborg Stiftstidende.
Den kreative fotohandler havde den holdning, at ”en fotoforretning skal naturligvis sælge et fotoblad.” Steen kontaktede derfor et af landets store, fine fotoblade Foto og Smalfilm, men fik et nej, da forlaget bag mente at have en fotograf i Skagen. Det måtte være nok til at sælge bladet der.
Hvad gør man så, når man ikke kan sælge de fine blade? Man udgiver da sit eget. Det var startskud til et nyt eventyr og det simple blad FotoKino så dagens lys. Den første udgave i A5 format, sort hvid og uden billeder.
Heldigvis prikkede en god ven Steen på skulderen og sagde til ham: ”Et fotoblad uden billeder, det duer ikke!” Og siden hen kom der billeder i bladet. Steen holder en kort pause, før han tilføjer: ”At det mange år senere skulle blive Danmarks største fotoblad, var ikke til at vide.”
Efter ni år som fotohandler i Danmarks nordligste by flyttede Steen til Frederikshavn, hvor han åbnede en fotobutik i Danmarksgade. Han fortsatte med at udgive sit blad FotoKino, men det var tid til noget nyt. Med hjælp fra bank og venner købte han det nedlagte plejehjem Concordia i Kvissel.
Siden hen har navnet Concordia fulgt E. Steen Sørensen i hans mange fortagender. Det nedlagte plejehjem blev sat i stand og indrettet med studie og mørkekammer. I Kvissel startede Steen Concordia Fotoskole, og samtidig oprettede han Forlaget Fotoinformation, som resulterede i, at FotoKino fik to ”søstre”, nemlig Foto-Nyt og Proffoto.
Udviklingen gjorde, at FotoKino ændrede navn til Alt om Foto og Video og blev Danmarks største fotoblad. Steen fortæller, at hans forlag blev så succesrigt, at han opkøbte konkurrenterne, det tideligere Foto og Smalfilm, som i sin tid ikke ønskede at have ham som forhandler.
Fotoskolen i Kvissel var blevet en succes med mange elever ikke kun her fra landet, og Steen havde på det tidspunkt rigeligt at se til, siden han også havde sine fotoforretninger ved siden af. Selv om fotoskolen havde udgangspunkt i Kvissel, så blev aktiviteterne udvidet med et samarbejde med Tjærgborg Rejser, der ønskede at tilbyde deres kunder fotoundervisning på deres rejser til Lanzarote og Tunesien. ”Det var hårdt men spændende,” lyder det fra en ivrigt fortællende Steen.
Med både forretninger, fotoskole og kurser i udlandet burde man tænke, at det var mere end rigeligt, Steen havde at se til. Det kan hermed dementeres. Hans fotoskole i Kvissel havde brug for modeller i undervisningen.
Derfor oprettede E. Steen Sørensen modelbureauet Concordia Models, som på et tidspunkt havde over 200 modeller i stalden, som det hedder. Flere af dem endte som professionelle modeller i udlandet, eller som Helle Tscherning Michelsen i Hollywood, hvor hun har været med i flere spillefilm.
En anden kändis, som startede sin karriere hos Concordia Models, er Renée Toft Simonsen. Hun prydede forsiden på Alt om Foto og Video i alt seks gange.
Jeg ville vide, hvorfor nogle kalder E. Steen Sørensen for ”den skøre fotohandler”, og med et smil på læben begyndte hovedpersonen på en stribe fortællinger: ”Jeg samlede mange af mine aktiviteter i Concordia Foto & Mediecenter, hvor der blev født adskillige projekter, som nogle mente var skøre og andre sjove. Flere af historierne gik ikke blot landet rundt, men kom også i verdenspressen.”
E. Steen Sørensen holder lige inde og kommer med en indskudt bemærkning om, at han er i gang med at skrive en bog, hvor mange af historierne vil kunne læses. De historier, som gjorde mig mest nysgering, er historien om brevduer og kamelridning. Det danske postvæsen var nemlig noget ustabilt i 1980, og derfor tog forlaget brevduer i brug.
En historie , der indimellem dukkede op på de store blades forsider eller på bagsiderne som en vittighed. Det blev også til et par indslag i TV-Avisen lørdag aften. Efter et par år nåede den helt til USA.
Da historien havde været fremme i mange lande, sluttede E. Steen Sørensen og den lokale postmester fred med en middag i Frederikshavn. ”Menuen stod naturligvis på – duer,” fortæller en leende E. Steen Sørensen.
Og så var der, som før nævnt, historien om kamelridning. Hovedpersonen fortæller med sin lune humor: ”Det var i forbindelse med Røde Kors kampagnen Plant et træ i Afrika, at undervisning i kamelridning blev lanceret. En historie, der efter at have været bragt i TV-Avisen, blev kendt vidt omkring. Undervisningen sluttede med ridning på ægte kameler på Råbjerg Mile. Man kunne godt få det indtryk, at AOF gav tilskud til projektet, og det fik Pia Kjærsgaard til at rejse sagen i Folketinget. Nu blev det lidt til grin, da det viste sig, at tilskuddet udelukkende bestod af en sæk hø til kamelerne. I øvrigt blev kamelhistorien udråbt i BilledBladet som Årets skøreste historie.”
Der er således masser af historier og anekdoter, som E. Steen Sørensen kunne underholde med i timevis, og jeg vil da glæde mig til at læse hans bog, når den engang udkommer.
Gennem årene har mange større virksomheder sendt medarbejdere på enten fotokursus eller kursus i Sådan rydder du en forside, her i blandt Lego og Kodak. Når man har rundet 70 år og har lavet og oplevet så meget, som E. Steen Sørensen, er det fantastisk, at den mand stadigvæk har projekter og drømme.
E. Steen Sørensen fortæller, at sommerhuset kun er et midlertidigt hjem. Han drømmer om at købe et missionshus eller lignende, hvor der vil være plads til fotomuseum. Lige nu er museet begrænset til den 20 kvadratmeter store tilbygning til sommerhuset i Tversted.
Alligevel er der plads til over 300 kameraer fra 1887 til indførelsen at det digitale kamera. Museet er spækket med gamle fotoblade, diplomer og avisudklip fra dengang den skøre fotohandler var på forsiderne af de store blade og aviser.
Det har været en sand og stor fornøjelse at være i selskab med sådan et inspirerende menneske som E. Steen Sørensen. Tiden fløj af sted og føltes bestemt ikke som tre timer.
Tekst og foto: Jens Kranen.