Havneudvidelsen, som forventes færdig i 2027, vil forbedre rammerne for de virksomheder, der allerede er på havnen, og skal også skabe et attraktivt område for både danske og udenlandske virksomheder, der er med i forreste linje, når det gælder grøn omstilling.
Derudover forbedrer havnen forholdene ved blandt andet at lave en ny indsejling og et ydre forhavnsbassin, som gør det muligt for større skibe at anløbe havnen i Hirtshals. Laste- og lossemulighederne bliver desuden forbedret med flere kajmeter, mens det også bliver lettere for skibe at manøvrere i havnen, og der bliver etableret større opmarch- og erhvervsarealer.
Siden sin offentliggørelse er havneudvidelsen blevet omtalt som Hirtshals Havn 2.0, ligesom det også er tilfældet for havnens fremtidige udviklingsinitiativer bl.a. inden for den grønne omstilling. For at skelne imellem disse forskellige indsatser, introducerer Hirtshals Havn nu navnet Nordhavnen for den fysiske havneudvidelse.
I fremtiden vil Hirtshals Havn 2.0 fortsat blive anvendt i forbindelse med den transformation og udvikling, som gennem flere indsatser – herunder bl.a. havneudvidelsen Nordhavnen – skaber fremtiden for Hirtshals Havn, især inden for grønne, cirkulære udviklingsprojekter.
Udarbejdelse af Miljøkonsekvensvurdering
Efter fordebatten i december 2022 har Hirtshals Havn indgået aftale med en rådgiver omkring udarbejdelse af en miljøkonsekvensvurdering af havneudvidelsen – et arbejde, som havnen tager meget seriøst og arbejder intenst med. I miljøkonsekvensvurderingen bliver alle høringssvar behandlet, samtidig med at de miljømæssige konsekvenser af havneudvidelsen belyses. Ligeledes er visualiseringer og den indflydelse, som udvidelsen vil få på trafikale forhold, en del af denne rapport.
I mange af høringssvarene fra fordebatten gik bekymringen på havneudvidelsens indflydelse på kyststrækningen især øst for havnen. Disse bekymringer har Hirtshals Havn taget meget alvorligt, og havnen har derfor efterfølgende arbejdet med mere detaljerede analyser af de komplekse strøm- og sedimentforhold på kysten øst for havnen. Resultatet af dette arbejde vil indgå i miljøvurderingen. På nuværende tidspunkt forventes det, at den offentlige høring af miljøvurderingen kommer til at finde sted i efteråret eller slutningen af året.
Sideløbende med det omfangsrige arbejde omkring miljøkonsekvensvurderingen arbejdes der også videre med andre aspekter af havneudvidelsen, så som udbud af anlægsarbejderne.
Integrering af CO2 i havnen
Sammen med 7 andre virksomheder indgik Hirtshals Havn i december 2022 i et samarbejde om opsamling, transport og lagring af CO2 for at reducere udledningen af drivhusgasser. Parterne vil i første omgang transportere opfanget CO2 fra lokale biogasanlæg til Hirtshals Havn, hvorfra det udskibes til permanent lagring i tomme oliefelter i Nordsøen.
På lang sigt er ambitionen at øge mængden af CO2, der transporteres og lagres, betydeligt, og over tid etablere Europas største hub for CO2-lagring og udskibning til felter i Nordsøen med udgangspunkt i Hirtshals. I forlængelse heraf kigger Hirtshals Havn både på integreringen af denne udskibning i de nuværende havneforhold men i særdeleshed også i forbindelse med udvidelsen, hvor bl.a. anløb af nye tankskibe kan blive en realitet.
Kilde: Hirtshals Havn.
Lad os nu se en business case der bare tilnærmelsesvis godtgør at en investering i milliardklassen er en kommunal opgave. Indtil nu har Haven ikke magtet en simpel opgave som at udleje de mange ledige arealer fra sidste udvidelse, så det bliver spændende at se hvordan man med et trylleslag skal fordoble den nuværende omsætning – bare med en vis sikkerhedsmargin.
Er det virkelig borgernes opgave i Hjørring Kommune at skulle garantere for en nødvendig havneudvidelse i forhold til en EU transportkorridor