Freelance journalist Dorthe Kirkgaard Nielsen har i fagbladet Folkeskolen tegnet et særdeles skarpt og tankevækkende portræt af både mennesket Eyvind Hogstad og især de pædagogiske holdninger, der har været fundamentet under den flotte karrierestige, der bragte den læreruddannede unge mand fra tillidshverv som lærerrådsformand til stillingen som skoledikektør, før han sluttede som skoleinspektør på den nu nedlagte Ulvkærskolen i Hirtshals.
“Eyvind Hogstad nåede i sin tid i folkeskolen at have fire år som menig lærer, et år som førstelærer, 10 som skoledirektør og i alt 28 år som skoleleder. Med den erfaring i rygsækken og et stadigt bankende hjerte for folkets skole, mener han, der er brug for at få idealismen tilbage. Det kræver en helt ny arbejdstidsaftale, hvor lærernes timetal automatisk dækker aktiviteter i fritiden, og hvor der sættes en stopper for timetælleriet,” skriver Dorthe Kirkgaard Nielsen.
– Skolen var kendt for, at lærerne var temmelig autonome og lidt røde i kanten, og jeg er langt fra at være ræverød. Så der blev lidt tumult og trakasserier blandt andet om fagfordelingen, men efter at skolebestyrelsen tydeligt havde slået fast, at de ønskede en leder med de principper, jeg stod for, og efter vi havde talt tingene igennem, faldt der ro over gemytterne, forklarer Eyvind Hogstad til journalisten om tiden på Ulvkærskolen.
“Ud over en ny arbejdstidsaftale, der kan bidrage til en højnelse af lærernes selvforståelse og en større respekt for lærergerningen, mener Eyvind Hogstad, at der er brug for blandt andet et løft af læreruddannelsen, kompetente skoleledere, et øget samarbejde med forældrene allerede før skolestart samt øget brug af undervisningsdifferentiering og holddeling,” hedder det afslutnings i artiklen af Dorthe Kirkgaard Nielsen.
Læs hele artiklen her hos fagbladet Folkeskolen: Timetælleriet er ødelæggende for skolens idealister
Link til relateret artikel