Royal Arctic Lines flåde består af 10 skibe blandt dem Tukuma Arctica. Rederiet har enekoncession for transport af al søfragt til og fra Grønland.
For nylig har skibet oplevet en pejlefejl, hvilket forsinkede tidsplanen for afgang fra Aarhus Havn. Mellemlejet skulle repareres eller fornyes. Bestilling af nyt mellemleje kan tage flere uger og sågar måneder.
MarineShaft i Hirtshals har heldigvis specialiseret sig i reparation og centrifugalstøbning af hvidmetallejer, og de modtog det beskadigede leje fra Tukuma Arctica.
Flere aspekter er afgørende for en vellykket centrifugalstøbning af hvidmetal; temperatur, drejebænkens rotationshastighed og korrekt hældning. Den senere ultralydstest afgør, om støbningen klæbet. Den udføres af en uafhængig 3. Del og endelig godkendt af klassifikationsselskabet.

MarineShaft er forståeligt nok stolte over at være blandt de bedste reparationsværksteder med klassegodkendelse og returnering af varer så gode som nye, der arbejder døgnet rundt, når det er nødvendigt. Virksomheden er desuden vant til at arbejde med presserende tidsplaner.
Dette leje krævede to støbninger af hvidmetal, men inden for en samlet reparationstid på 9 dage godkendte DNV reparationen med succes, og lejet blev returneret til fartøjet søndag den 13 august.
Tukuma Arctica er herefter tilbage i drift for Royal Arctic Lines.