Petur Av Vollanum var bare 16 år, da han skoletræt efter 8. klasse fik en hyre, hvor han i 4 måneder fiskede med langline fra Færøerne.
Derfra var den maritime kurs imidlertid også sat for den unge færing, som året efter var omkring Søfartsskolen i Svendborg, før han 19 år gammel blev sætteskipper og kun et år senere fiskeskipper i Klaksvík.
Efter i nogle år at have fisket med en trawler først som styrmand og siden skipper blev den unge mand dernæst færdig som skibsfører til julen i 1993. På det tidspunkt var der kæmpe krise på Færøerne. Bankerne var gået fallit og ingen udsigt til at få en hyre. Heldigvis havde den unge skibsfører både masser af sejltid og det højeste sømandsbevis.
– Så jeg fik på det tidspunkt en hyre ved off shore i England. Her startede jeg som 1. styrmand og blev efterfølgende overstyrmand på suerveyskibet, som dengang var et af verdens flotteste og ejet af en dansk reder. Det var i 1994, hvor jeg forlod fiskeriet. Så kom jeg efter et par år ind hos Mærsk, fortæller Petur Av Vollanum, da NordsøPosten søndag formiddag snakker med ham på Google Meet.
– Her sejlede jeg i 12 år som kaptajn, før jeg kom til Smyril Line. Jeg havde på det tidspunkt ingen erfaring med passagerskibe, men startede som kaptajn på Norröna i februar 2012. Jeg sejlede derfor først 14 dage sammen med kaptajn Henrik Hammer, som lærte mig op, forklarer Petur Av Vollanum med henvisning til den gode kollega, som efter en hård kamp mod en kræftsygdom desværre døde i 2018.
Kaptajnens seneste sejlads med Norröna har været med afsejling den 17. december fra Tórshavn og med kurs mod først Hirtshals Havn og dernæst værftet Fayard på Fyn. Her har Petur Av Vollanum som tidligere omtalt så været tilsynsførende med det store ansvar for at følge den omfattende renovering af flagskibet hos Smyril Line.
– Vi dokkede ind den 20. december, hvorefter arbejdet startede med at skære ud i skroget og sætte ting på plads, hvilket alt sammen er gået utrolig godt. Maskinchefen Heðin Mortensen og jeg er i den forbindelse dem, som sammen med rederiets nautiske og tekniske ledelse og Hauschildt Marine har haft den daglige kontakt til værftet, som vi har holdt morgenmøder med hver dag. Ligesom vi har møder med basic crew, der er med, så alle er i gang, uddyber kaptajnen.
Petur Av Vollanum og besætningen dokkede skibet ud den 20. januar, hvorefter det nu ligger ved reparationskajen hos Fayard. Kaptajnen er selv imponeret over, hvor flot skibet nu er ved at blive. Norröna har i endnu højere grad end hidtil fået karakter af en luksuriøs cruisefærge, hvilket han tilskriver ikke mindst rederiets upåklagelige samarbejde med tegnestuen Hauschildt Marine A/S, idet han selv har arbejdet tæt sammen med Preben Thuren Larsen.
I slutningen af februar eller begyndelsen af marts sejler det færdigt renoverede skibet fra Fayard med kurs mod Hirtshals Havn, hvorefter det igen fra 6. marts, hvis coronakrisen tillader det, skal være i rute med passagerer til Færøerne og henover sommeren til Seyðisfjörður i Island.
– Jeg skal love dig, at du bliver væltet omkuld, når du står i vores nye Sky Bar, som nu ligger så højt oppe, lyder den sidste kommentar fra Petur Av Vollanum.
Det vil jeg i dén grad glæde mig til!
Følg rederiet via linket her: Smyril Line.
Link til en af adskillige andre artikler om Norröna og Smyril Line