Den lokale netavis bringer ofte artikler om aktuelle tiltag hos virksomhederne her i det nordvestlige Vendsyssel.
Fra tid til anden har nogen i den forbidnelse ytret kritik, fordi de syntes, at artiklen bar præg af at være en annonce. For at give alle en ren bagfjerding at trutte i desangående, har vi sendt spørgsmålet videre til advokatfirmaet Willadsen & Mejlholm.
– Artikler om virksomheder udgør ikke skjult reklame og er derfor ikke i strid med markedsføringsloven, konkluderer indledningsvis advokat Henrik Willadsen.
– Artikler om virksomheder indeholder kun skjult reklame, hvis der er en kommerciel hensigt bag omtalen af virksomheden. Det er der først, når der sker udveksling af ydelser, enten ved betaling, modtagelse af gave eller anden modydelse. Hvis der er indgået en aftale om promovering er der helt åbenlyst en kommerciel hensigt bag artiklen, uddyber Henrik Willadsen.
Når denne kommercielle hensigt ikke er tilstede, skal artiklen altså ifølge advokaten ikke forsynes med tydelig markering som Reklame, Annonce, Sponsoreret, eller Betalt.
Angående annoncering fremhæver Henrik Willadsen, at det ikke er tilladt:
- at udgive annoncer, der indeholder urigtige oplysninger eller på anden måde vildleder forbrugeren, herunder ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde, jf. markedsføringslovens §§ 5-6.
- at markedsføre tobak, der indtages oralt, dvs. cigaretter, e-cigaretter og tyggetobak.
- at markedsføre kemiske stoffer og produkter på en måde, der kan vildlede.
- at markedsføre forbrugslån/kreditaftale, hvor ÅOP overstiger 25%.
Enhver markedsføring af kreditaftaler/forbrugslån i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere.
- Dvs. hvor de to annoncer er på samme side.
- Eks. AaB, der reklamerede for både Spar Nord og en spilvirksomhed.
Herunder annoncering overfor børn og unge – dvs. markedsføring, hvor der er en mulighed for, at børn og unge kommer til at se reklamen.
- Virksomheder må ikke benytte vold, frygt eller overtro i reklamer for at fange deres opmærksomheder
- Må ikke indeholde billeder eller henvisning til rusmidler, herunder alkohol
- Må ikke opfordre til vold, mobning eller anden farlig eller hensynsløs adfærd.
- Må ikke opfordre til miljø- eller sundhedsskadende handlinger
– Dette er alene et udpluk og på ingen måde en udtømmende liste over begrænsningerne i markedsføringsadgangen, men kan give nogle indikationer for, hvad der er tilladt at markedsføre, slutter Henrik Willadsen.