Af Erik Høgh-Sørensen
Byrådsmedlem i Hjørring
Medlem af Børne-, Fritids-, og Undervisningsudvalget
Uafhængigt Frit Parti
Et flertal i Børne-, Fritids-, og Ungeudvalget godkendte mandag en hård spareplan på den skole, som servicerer nogle af kommunens mest sårbare børn.
At sætte ind med fyringer på lige netop Hjørringskolen virker både galt og asocialt. Besparelserne vil medføre uro og mistrivsel for både børn, forældre og ansatte, men værre er, at besparelserne i sidste ende næppe gavner kommunens økonomi synderligt, fordi der udløses øgede udgifter andre steder.
- Nye skatter og afgifter: Skoletidsnedsættelsen på Hjørringskolen medfører øget behov for special-SFO pasning, som forældrene skal betale.
- Byrådsflertallet fyrer med den ene hånd på Hjørringskolen og ansætter i special-SFO med den anden.
- Klima- og trafikbelastning. Der bliver mere skolebuskørsel, fordi flere børn fremover får fri på forskellige tidspunkter.
- Hjørringskolens ledelse har allerede på eget prisværdige initiativ sparet penge ved at ændre på fordelingen mellem lærere og pædagoger. Nu straffes skolen så af det politiske flertal.
- Budgethuller andetsteds: Hjørringskole-forældre, som fremover mister arbejdstid pga. kortere skoletider, kan søge om støtte til tabt arbejdsfortjeneste.
Byrådsflertallet tror alligevel, der vil komme nettobesparelser, men på landsplan ses den modsatte tendens ifølge NB Medier og Danmarks Statistik. Landet over er der på fem år sket en stigning på 10 procent i antallet af personer, der får tabt arbejdsfortjeneste pga. langvarig sygdom eller pasning eller træning af børn med nedsat funktionsevne. Er Hjørring så markant anderledes end resten af landet?
Nedskæringerne på Hjørringskolen er officielt sat i høring indtil 26. oktober, men det er at fuppe borgerne. Allerede 11. oktober træffer politikerne reelt en beslutning, når næste års sparebudget andenbehandles på et åbent byrådsmøde.
Med forliget og nedskæringerne driver partierne Socialdemokratiet, Venstre, Radikale, Konservative, SF og Enhedslisten en unødvendig kile ind mellem almenskolerne og Hjørringskolen.
Forligspartierne lover op mod 10 mio. kr. til almenskolerne, mens de fyrer på Hjørringskolen, uagtet at alle skoler arbejder for samme formål, nemlig børns trivsel.
Endelig er det værd at nævne, at byrådsflertallets ”krybben-er-tom”-præmis er falsk.
Sagen er, at krybben ikke er tom, og derfor giver det måske god mening for borgere at lave et høringssvar til byrådspolitikerne.
Sagen er, at der lige netop i år er en del penge i kommunekassen. Likviditeten bliver endda endnu bedre med de ændringsforslag, som Nye Borgerlige og UFP-Listen har fremlagt op til byrådsmødet 11. oktober.
Vi sparer på top- og mellemlederstillinger, men ikke på Hjørringskolen.
Vi udstikker en garanti mod lukninger af lokale skoler, og vi har fundet penge til at annullere forligspartiernes samlede skole-nedskæringer på 4,3 mio. kr.
Ifølge forvaltningens kontrolberegninger sikrer vi mere likviditet i kommunekassen i 2027, end partierne S, V, K, R, SF og Enhedslisten gør med deres forlig.
Alligevel har de seks partier på forhånd besluttet at stemme nej til vores forslag.
Det besluttede de seks partier, før vores ændringsforslag overhovedet så dagens lys, så i teorien kan NB og UFP på budgetmødet 11. oktober foreslå, at 1 + 1 = 2.
Dette vil forligspartierne givetvis stemme nej til under ledelse af borgmester Søren Smalbro (V).
Tillæg:
Efter publikationen af ovenstående har Mette Frederiksen (S) holdt åbningstale i Folketinget med fokus folkeskolerne.
Statsministeren sagde, at vi skal tage hånd om de børn, som måske har problemer med at stave og regne.
Og hvad er virkeligheden så i Hjørring Kommune?
Virkeligheden er, at Socialdemokratiet i Hjørring, dvs. Mai-Britt Beith og co, gennemfører asociale nedskæringer og fyrer på lige netop den Hjørringskole, som hjælper lige netop de elever, som Mette Frederiksen taler om.
Det kan med et høfligt ord kaldes socialdemokratisk “dobbeltpolitik”.