Det er Kristian Klokkerholm, der ejer og driver Egotag Skilte & Reklame, som han startede i maj 2007, året efter han blev udlært. Han fortæller til Sign&Print:
– Vi har længe været på en vækstrejse. Det kulminerede egentlig i slutningen af 2022, hvor vi købte og istandsatte de bygninger, vi nu bor i. Det var en stor mundfuld at skulle købe, istandsætte og indrette og jeg havde egentlig forestillet mig, at vi skulle have en investeringspause. Men så ringede Jan Viberg Elleriis fra Ecco Print. Dem arbejder vi ofte sammen med og har et godt forhold til. Men at de ville sælge hele deres storformatafdeling til os, kom alligevel som en positiv overraskelse. Men efter mange kopper kaffe, et OK fra banken og fra min bedre halvdel, valgte vi at springe ud i det.
Fra fem til 11 medarbejdere på få måneder
Der er virkelig sket meget på kort tid. I dag er de 11 medarbejdere på adressen. Før første april var de fem. Så kom der fire nye til fra Ecco Print og hen over sommeren ansatte de yderligere to – en elev og en skiltemontør.
De fire fra Ecco Print er salgs-, produktions- og administrationsfolk, som skal sikre en hurtig og gnidningsfri implementering af den stærkt udvidede kundeportefølje og maskinpark. Og det er ikke udstyr i petit-klassen de har fået. Der er bl.a. tale om en SwissQprint flatbedprinter, en Canon Colorado samt et Zünd-skærebord. Kristian fortæller også, at leverandørerne har ydet en fantastisk service og hjælp, og at alt er gået over forventning.
– Vi har i forvejen solvent-printere, så det nye udstyr komplementerer vores eksisterende udstyr godt. Der har åbnet sig en række muligheder med det nye udstyr, men endnu bedre får vi både kunder og medarbejdere som kender hinanden godt, og derfor kan give kunderne den service de kender fra dag et, siger Kristian Klokkerholm.
En fordel at det hele sker samtidig
Det sidste år har uden sammenligning været det mest skelsættende i historien om Egotag Skilte & Reklame. Den 1600 m2 store bygning fremstår nymalet og indbydende og der er særdeles god plads til de forskellige nye maskiner og personalet.
– Vi er ved at gøre plads til et stort bilindpakningsområde og så er det også planen, at vi skal have et kreativt inspirationsområde, hvor vi både kan vise eksempler på det vi kan, og kan sidde sammen med kunder og grafikere for at udvikle nye ideer.
At alting er sket stort set samtidig har, ifølge Kristian, bare gjort tingene lettere. Det er som om alle er startet på en frisk og har taget mod hinanden med åbne arme. – Jeg synes mine medarbejdere er virkelig gode til at hjælpe hinanden, siger han tilfreds.
Positiv udvikling – men mangel på arbejdskraft
Kristian oplever en positiv udvikling i branchen, hvor der stille og roligt bare bliver mere at lave. I hvert fald for dem, der har montagedelen som en del af pakken. – Det er helt afgørende for os, at vi kan levere hele pakken. Kunderne skal være trygge i, at tingene bliver fulgt til dørs, siger han.
Udfordringen er som hos de fleste andre at skaffe den nødvendige arbejdskraft. Egotag har haft lærlinge de sidste mange år og har været med til at uddanne nogle af de bedste. Således har en lærling fra Egotag vundet Skills – Danmarksmesterskabet for lærlinge – og endda to år i træk.
– Vi har dem kun til låns. Nogle bliver nogle år, andre skal ud at prøve deres kræfter af i andre sammenhænge. Sådan skal det være. Forhåbentlig kommer de tilbage igen. Vi har generelt stor fokus på videreudvikling af medarbejdere. Både af hensyn til dem, men selvfølgelig også for at have den bedste arbejdskraft. Så vi kommer til at sende flere på kurser blandt andet for at opnå nogle af de certificeringer, som kan være gode at have.
Egotag har lige udlært en skiltetekniker, har en anden undervejs og så har de i sommer ansat en ny mediegrafikerelev. Men Kristian Klokkerholm lægger ikke skjul på, at de fortsat er på udkig efter i hvert fald en elev mere.
Som om han ikke har nok om ørerne, er Kristian Klokkerholm lige indtrådt som bestyrelsesmedlem i FESPA Danmark, som er en interesseorganisation under GRAKOM.
Kilde: Sign&Print.