Hvis morgendagens Hirtshals skal være et logistisk knudepunkt for el-drevne lastbiler og færger, så mangler byen elektrisk kapacitet. Og udfordringen kan ikke løses med en solcellepark og lidt ekstra vindmøller. Nej, der skal helt andre boller på suppen.
Behovet for en mere tidssvarende el-forsyning af Hirtshals er italesat i en podcast udgivet af Green Hub Denmark. I podcasten tager værten Jakob Slott Lindeberg en snak med formanden for Hirtshals Havnefond Tom Frandsen og Poul Rask Nielsen fra Hjørring kommune om den grønne omstilling med et særligt fokus på Hirtshals.
Omstillingens pris er nye højspændingsmaster
Ifølge Tom Frandsen har fremtidens Hirtshals brug for en såkaldt 400kVs højspændingsforbindelse. Lykkes det ikke at overtale Energinet til at etablere en sådan forbindelse, vil der ikke være kapacitet til at oplade den mængde at el-drevne lastbiler og færger, som mange håber vil være virkelighed i en ikke så fjern fremtid.
Landskabet kan blive påvirket markant
Udfordringen er at højspændingsforbindelser på 400 kV kun i meget begrænset omfang kan kabelføres i jorden. Det betyder, at der vil skulle rejses et nyt spor af højspændingsmaster mellem Aalborg og Hirtshals, såfremt Hirtshals skal fremtidssikres som logistiske knudepunkt. Højspændingsledninger på 400kV kræver master med en højde på mellem 35 og 50 meter. Hvilket vil forandre oplevelsen af en betydelig del af det Vendsysselske landskab markant.
Politisk pres er nødvendigt
Nordsøposten var fornyelig i kontakt med Energinet. Og ifølge Energinet er der pt. ikke planer om at opføre en forbindelse på 400kV mellem Aalborg og Hirtshals. Hvis det skal lykkedes at få opført en ny højspændingsforbindelse inden 2030 kræver det, at lokale kræfter kridter skoene og får lagt pres på regeringen. Sker det ikke, er der risiko for, at Hirtshals ikke kommer til at blive det logistiske knudepunkt, som mange håber på.
Lyt til udsendelsen her: Link