Ifølge Q8 udleder den flydende naturgas LNG op til 20 procent mindre CO2 end diesel, som de fleste lastbiler kører på i dag, skriver TV2 Nord.
Derfor lyder det jo umiddelbart til at være et positivt tiltag, at Danmarks bare andet tankanlæg med LNG som tidligere omtalt onsdag åbnede i Hirtshals.
Det er desværre bare slet ikke tilfældet, hvis man altså spørger Brian Vad Mathiesen, som vel at mærke er professor i energiplanlægning hos Aalborg Universitet
– Ved at kigge på et 20-års tidsrum har LNG-lastbilen højere – ja højere – emissioner end diesellastbilen – 13,4 procent højere, fastslår eksperten energiplanlægning.
Læs hele artiklen med kritikken ved kilden her hos TV2 Nord.
Vi er jo nødt til at forsøge os frem. Og være alsidige. I stedet for at fokusere enøjet på vindmøller. Det er ikke bilerne, men CO2’en der er noget i vejen med. Så forsk og/eller find andre alternativer.