Under endnu en testkørsel af en elbil fra Rørbæk Biler i Hjørring, hvor det denne gang var Hyundais Ioniq 5, kom jeg til at tænke på, hvor meget jeg egentlig kan have sparet på brændstof i de snart tre år, hvor jeg har kørt i min Ioniq. Det kunne jeg heldigvis finde en generel vurdering af i en undersøgelse lavet af Spar Nord og Bilbasen.
2023 blev nemlig angiveligt året, hvor danskerne for alvor skiftede benzin- eller dieselbilen ud med elbilen. ikke færre end 143.000 danskere kørte ifølge tal fra Danmarks Statistik i september måned i år i en personbil drevet af el, og det er en stigning på hele 70 procent siden september sidste år.
Det er dog ikke kun af klimahensyn, at interessen for elbiler er stigende. Der er nemlig også gode økonomiske grunde til at skifte benzin og diesel ud med watt, viser heldigvis beregninger foretaget af Spar Nord og Bilbasen. Ifølge beregningerne er totalomkostningerne ved at eje en elbil i gennemsnit hele 39 procent lavere end ved en dieselbil, mens det tilsvarende er 35 procent lavere end ved en benzinbil.
– Der er flere årsager til, at elbilen er den billigste biltype. Dels har den en lavere afskrivning generelt, og så er driften af bilen langt billigere end diesel- og benzinbilerne, fordi det koster mindre at køre i bilen, ligesom serviceomkostningerne er lavere, siger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang og tilføjer, at der dog stadig er nogle tilfælde, hvor man skal tænke sig om en ekstra gang, inden man investerer i en elbil:
– Der kan være nogle praktiske aspekter, hvilket blandt andet kan være, hvis man ofte kører med store anhængere, eller man har en campingvogn, som man kører meget med. Det samme gælder, hvis man kører meget i udlandet, hvor infrastrukturen med ladestandere måske ikke er helt så veludbygget som i Danmark.
Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik pendler danskerne i gennemsnit 44,4 kilometer til og fra arbejde. Ifølge Spar Nords og Bilbasens beregninger koster det i gennemsnit godt 107 kroner per tur at køre frem og tilbage til arbejde i en elbil, mens en tilsvarende tur koster 164 kroner i en benzinbil og 167 kroner i en dieselbil. Og med 252 arbejdsdage i 2023, er der mange penge at spare, lyder det fra cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm:
– Der er selvfølgelig ting, som beregningerne ikke tager højde for, herunder at langt fra alle danskere kører på arbejde i bil, samt at flere benytter sig af hjemmearbejdsdage. Men tager vi udgangspunkt i den gennemsnitlige pendlerafstand, og at alle arbejdsdage tilbringes på arbejdspladsen, kan man i gennemsnit spare cirka 14.500 kroner om året ved at køre i en elbil på arbejde fremfor en dieselbil, siger han og tilføjer:
– Ved en gennemsnitlig kørsel på 20.000 kilometer om året, løber det op i en årlig besparelse på knap 26.000 kroner med udgangspunkt i en pris på 2,16 kroner per kWh. Selvom priserne på strøm naturligvis kan variere – også i forhold til, om der lades hjemme eller ude, og om man har en fast ladeoperatøraftale eller ej – så er der markante besparelser at hente.
Priskrig på elbiler er et ekstra plus
Der har i efteråret været markante prisfald på flere elbiler, og det kan få endnu flere danskere til at erhverve sig en eldrevet bil i fremtiden. Lige nu afventer mange også udviklingen på markedet for ikke at gå glip af yderligere besparelser over natten, lyder det fra Jens Nyholm:
– Da Tesla tidligere på året startede priskrigen ved at sænke priserne på flere af deres modeller, oplevede flere, der kort tid forinden havde købt en Tesla, at de gik glip af besparelser på op til 100.000 kroner. Så selvom priskrigen med stor sandsynlighed vil øge antallet af elbiler på de danske veje, så har den oplevelse været en streg i regningen, der kan få flere bilkøbere til at se tiden an. Faren er bare, at venter man for længe, kan priserne godt begynde at gå op igen.
En ting er dog sikkert: udviklingen på det danske bilmarked peger i retning af mere el, hvilket en forbrugerundersøgelse foretaget af Bilbasen ligeledes vidner om, fortæller Jan Lang:
– Ifølge vores undersøgelse ’Sådan Køber Danskerne Bil’ svarer forbrugerne, at de i forhold til opfattelsen af biltyper og totaløkonomi også anser elbilen som den billigste biltype at eje. Så både markedet og forbrugerne er enige om, at el er fremtiden.
Så meget kan du spare ved at skifte til elbil*
Afstand (km) | Benzin
(DKK) |
Diesel (DKK) | Elbil (DKK) | |
Gennemsnitlig kørsel til og fra arbejdsplads | 44,4 | 164,1 | 167,3 | 106,6 |
Gennemsnitlig årlig kørsel til og fra arbejdsplads | 11.189 | 41.354 | 42.152 | 26.853 |
Gennemsnitlig årlig kørsel
|
20.000 | 73.920 | 75.348 | 48.000 |
*I beregningerne er TCO (Total Cost of Ownership) samt brændstofforbrug inkluderet.
Beregn selv, hvad turen koster
1. Find på nettet afstanden fra din bopæl til fx din arbejdsplads (f.eks. på Via Michelin eller Google Maps), og husk også at medregne hjemturen.
2. Derefter finder du ud af, hvad turen koster i brændstof per km. Brændstofforbruget er sat til 14,1 km/l for benzinbilerne og 18,1 km/l for dieselbilerne. Elbilerne er sat til 20 kWh pr. 100 km. Det er 15% under de opgivne forbrugstal. Benzin- og dieselpriser er fundet via en søgning på ok.dk den 11. januar 2024:
– Benzin: 14,89 kr./l
– Diesel: 13,89 kr./l
Den beregnede elpris er sat efter elberegner.dk’s gennemsnitlige dagspris på el den 11. januar 2024, som er 2,16 kr. pr. kWh.
3. Derefter finder du TCO’en, som fordelt på drivlinjer ser således ud:
– Benzinbiler: 2,6 kr/km
– Dieselbiler: 3,0 kr/km
– Elbiler: 1,9 kr/km
TCO står for total cost of ownership og er et udtryk for de samlede omkostninger ved at køre bil. TCO-beregningen er baseret på de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra og med januar til og med december 2023. TCO tager udgangspunkt i tre års ejerskab og salg i ren handel til forhandler efter de tre år.
4. Summen af TCO’en og prisen for brændstof/el per km ganger du med den samlede afstand.
Dermed er vi tilbage ved rattet i den Ioniq 5, som jeg forleden prøvekørte for Rørbæk Biler. Efter at have prøvet Den nye Kona og Ioniq 6 havde jeg forventet at blive en smule skuffelse, da førstnævnte trods alt er en lidt ældre model, men den bekymring blev hurtigt overhalet.
Pladsforholdene bedømt fra førersædet er utvivslsomt en styrke ved Ioniq 5, men på det punkt er man nogenlunde ligeså godt kørende i de to sidstnævnte, om end bagsmækken sætter nogle begrænsninger på Ioniq 6. Der er i de to andre enormt meget plads også, når bagage skal ind og ud af bilerne. Ligesom bagsædet kan længdejusteres og med fin loftshøjde på bagsædet.
Gearvælgeren er i Ioniq 5 placeret på ratstammen til højre, hvilket jeg skal vænne mig til, da den i min egen Ioniq er imellem forsæderne. Under alle omstændigheder er komforten fantastisk og støjniveauet som i de andre lavt og dermed behageligt.
Alt i alt hælder jeg dog fortsat til den nye og smartere Ioniq 6. Det skyldes dog først og fremmest designet, som fortsat er specielt i sidstnævnte, men er man til det robuste look, er det bestemt en oplagt mulighed at vælge Ioniq 5.
Man kan læse en længere og ret ny anmeldelse af Ioniq 5 her i Bilmagasinet.
Link til relaterede artikler
Hyundais KONA har haft vokseværk og er blevet et stærkt bud på en SUV
Men nu handler det jo ikke om billigt for så havde man købt en brugt billig bil istedet, det handler om hvad man får ud i den anden ende og der kan være 2 holdninger den ene er at det er fedt at køre så stille og ukompliceret som muligt ifht man ikke skal gøre noget, ingen gear, ingen lyd osv ud over vindstøj og man synes måske det fine moment er fedt osv det er Elbilen, det andet er jeg vil gerne mærke min bil, arbejde med den, udforde fen og mig, glæde mig over når jeg gør det hele rigtigt og slt går op i en højere endhed, når jeg bliver belønnet for det rette gearskift med den rette lyd når perfektion kræver en indsats men belønningen er så meget større så er det Benzin eller kan også være en rigtig god dieselbil.. vælger du en bil 400-600k for at spare ? Nej ! Du vælger det du synes er fedt og du er villig til at betale for det, derfor er Elbiler også helt udelukket for mig, for andre vil det selvfølgelig være anderledes da de prioriterr nogle andre ting som nævnt i starten..