Af Per Dam
Formand for Feriehusudlejernes Brancheforening
Direktør for Sol og Strand Feriehusudlejning
Rekord på rekord på rekord. Succes på succes på succes.
De seneste år har budt på en stime af gode resultater i dansk kyst- og naturturisme. Det ene fantastiske år er blevet afløst af det næste fantastiske år. Og det smitter af. Udviklingen i kystturisme gavner både feriehusejere, feriehusudlejere, hoteller, campingpladser, restauranter, detailhandel, museer, attraktioner og lokalbefolkningen – turisme ved kysterne giver grobund for samfund ved vandkanten.
Væksten i turisme har været en stor saltvandsindsprøjtning til masser af lokalsamfund langs Danmarks kyster, som nu kan holde liv og aktiviteter i gang gennem det meste af året, hvor man tidligere lukkede mange af aktiviteterne ned, når sommerens højsæson var ovre.
Nu har kystturismens succes skabt en helt anden virkelighed. Selv corona-pandemien, som det for mange danskere var forfærdelig surt at komme igennem, gav faktisk et skub på den udvikling.
Vi er ved at nå i mål med den helårsturisme, som hele turisterhvervet i Danmark har stræbt efter i årtier. Det skaber ikke bare omsætning, det skaber også arbejdspladser og tiltrækker nye beboere i dele af landet, hvor der ellers har været udsigt til fraflytning.
Det er fantastisk glædeligt – for HELE Danmark. For den udvikling får Danmark til at hænge sammen. Den gør Danmark til et vækstsamfund.
Men udviklingen er ikke kommet af sig selv. Den er skabt på baggrund af skiftende regeringer og Folketing over de seneste år har investeret i at opbygge et stærk øko-system omkring kyst- og naturturismen i Danmark. Kommuner har arbejdet i fællesskab med destinationsudvikling, og lokale erhvervsaktører har været med – og med udviklingen har alle fået stor hjælp fra Dansk Kyst- og Naturturisme.
Det er i høj grad Dansk Kyst- og Naturturisme, som over hele Danmark har medvirket til at skabe overliggeren og rammeværktøjerne til at professionalisere turistudviklingen. Gennem eksempelvis udformning af rammer og hjælp i processer med udvikling af strategisk fysiske udviklingsplaner er der mange steder skabt sammenhæng i planer for fremtiden, og det har banet vej for vigtige strategiske investeringer i at udvikle hele fødekæden omkring den succes, vi har set i dansk kyst- og naturturisme.
Det er gennem destinationsselskabernes samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme, at de mange mindre og små enheder i lokalsamfundene langs Danmarks kyster kan se både lokale planer og tiltag i de enkelte kommuner og samtidigt et større fælles perspektiv i udvikling af og samarbejde mellem destinationer, der giver nye muligheder i de områder, hvor kystturismen foregår.
Det er steder, hvor vi for bare få år siden kunne konstatere, at der ikke blev investeret og udviklet nok i attraktioner, hoteller og feriehuse, men hvor der nu er en større vilje til at investere og hele tiden forbedre turistproduktet – og den er en af de vigtige årsager til, at vi i dag har en succesfuld kystturisme. Og en kystturisme, der kan blive endnu større og skabe endnu stærkere samfund ude ved vandkanten af Danmark.
Dansk Kyst- og Naturturisme har sammen med vestjyske destinationer og erhvervsaktører været med til at føde det dataprojekt, der nu har vokset sig til at blive Visit Data og en national satsning. Et guldæg for turismen er der flere, der med rette siger – for gennem opbygning af data og forståelse for dem, så kan de bruges til at fokusere på nye investeringer og tiltag, der kan hjælpe turismen yderligere – og bane vej for fortsat succes på vores mange små og store turistattraktioner.
Vi bruger data og digitaliserer som aldrig før – og Dansk Kyst- og Naturturisme har som en katalysator og som en stærk og potent vidensinstitution en stor del af æren herfor. Og det er også gennem dataopsamling og videndeling, at vi i disse år er godt i gang med at realisere den grønne omstilling i det danske turisterhverv. Også her spiller Dansk Kyst- og Naturturisme ind med vigtig indsigt og udviklingsplaner på tværs.
Det er altid sundt, at man løbende gør status over, hvad man får for de penge, man bruger. Det er det hjemme i vores privatøkonomi. Det er det i virksomheder. Og det er det sandelig også, når politikerne i regering og Folketing investerer skattekroner i aktiviteter, der skal fremme dansk erhvervsliv.
Derfor skal regeringen også have ros for, at man har vovet at lade et ekspertudvalg gennemgå de erhvervsstøtteordninger, der findes i dag. Vi skal have værdi for pengene – altid.
Men netop derfor skal der også lyde en klar advarsel til Folketinget, mens man i disse uger forhandler Frigast-udvalgets rapport:
Frigast-udvalgets rapport må ikke blive en facitliste. Netop fordi vi har fået så meget værdi for de penge, der er investeret i Dansk Kyst- og Naturturisme. Netop fordi Dansk Kyst- og Naturturisme har bidraget så stort til den kvalitetsudvikling og succes i kyst- og naturturismen, Danmark har oplevet de seneste fem år, må Frigast-udvalgets rapport ikke blive en facitliste.
Vi skal fodre den motor, der har løftet turismen i Danmark – ikke slagte den. Det har løftet hele Danmark – og samlet Danmark.