Onsdag den 20. marts var en bemærkelsesværdig dag i erhvervshistorien i Hjørring kommune, skriver Claus Dindler hos Erhverv Hjørring. Det var nemlig dagen, hvor to begivenheder uafhængigt af hinanden markerede, at Hjørring nu er trådt ind i brint-alderen.
Begivenhederne foregik uden pomp og pragt. Der var ingen borgmester eller minister til at holde taler eller klippe røde snore over. I begge tilfælde var der tale om praktisk orienterede tiltag frem mod at gøre Hjørring kommune lige så fremtrædende på brint-området, som den efterhånden er blevet på biogas.
Den ene begivenhed fandt sted i Gårestrup, en uanselig lokalitet få kilometer nordvest for Hjørring. Her skulle det nye elektrolyse-anlæg, der er opført i tilslutning til GrønGas’s biogasanlæg, på testbasis producere den første brint i industriel produktion i Vendsyssel.
Gårestrup-anlægget er faktisk Danmarks først energiø bestående af de fire virksomheder GrønGas Hjørring, Grøn Brint, Gårestrup Vindmøllelaug og Gårestrup Vind. Tilsammen danner de et Power-to-X, der omsætter vindmøllestrøm til lagerbar energi.
Den anden begivenhed fandt sted en lille snes kilometer længere nordefter på Montra Skaga Hotel i Hirtshals. Her mødtes 10 partnere til kick off-møde omkring implementeringen af Convey-projektet, der med en bevilling på 9 mio. Euro fra EU-fonden Horizon Europe skal skabe et grønt industrielt miljø baseret på brint produceret af strøm fra vindmøller.
Fælles for de to projekter er, at Norwegian Hydrogen indgår som partner, og det er en rigtig stor spiller, der er kommet ind på den lokale bane.
Selskabet blev stiftet i 2020 af den succesrige norske erhvervsmand Knut Flakk i Ålesund med det oprindelige formål at producere grøn brint til fartøjer, der skal sejle på UNESCO Verdensarv-beskyttede norske fjorde.
Flakk Group fik følgeskab af tre andre norske virksomheder, men voksede hurtigt ud over sit lokale udgangspunkt. I 2022 købte den japanske gigantkoncern Mitsui sig ind i Norwegian Hydrogen, og sidste år blev ejerkredsen udvidet med Fortescue fra Australien.
Norwegian Hydrogen opererer i Danmark via datterselskabet NH2 Danmark A/S, der har Dan Knudsen som country manager.
I Gårestrup er Norwegian Hydrogen partner i selskabet Grøn Brint med Jens Peter Lunden, der med udgangspunkt på Asdal Hovedgaard har været en ildsjæl og foregangsmand på biogas- og vindmølle-området.
Grøn Gas-anlægget i Gårestrup er omstillet fra oprindeligt at levere strøm og varme til at producere flydende biogas, LBG, til tung lastbiltrafik. Når brintproduktionen starter i løbet af i år, vil brinten blive tilføjet til biogassen. Derved øges såvel værdien som miljøvenligheden af produktet.
Jens Peter Lunden forventer, at der i år produceres 3500 ton LBG svarende til 6 mio. liter dieselbrændstof.
Der er i dag installeret to elektrolyseanlæg, der skal producere brint på basis af demineraliseret vand med elektricitet fra vindmøller tæt på. Anlægget er forberedt til endnu tre brint-enheder. De to enheder kan producere 300 ton brint årligt.
Den færdige LBG sælges direkte til tankstationer i Tyskland, hvor afgiftssystemet – modsat i Danmark – er skruet sådan sammen, at det er fordelagtigt for lastbiler at anvende grøn LBG fremfor sort diesel.
Mens Gårestrup-projektet er privat finansieret, ligger der en EU-bevilling på cirka 70 mio. kr. bag Convey i Hirtshals. Der var over 70 ansøgere fra hele EU til Horizon Europa midlerne, og kun tre projekter blev udvalgt. Så mange øjne vil de kommende fem år hvile på pioner-projektet i Hirtshals.
Tankegangen bag Convey er at skabe en energiø, hvor overskudsstrømmen fra vindmøller på havnen bruges til produktion af brint, ilt og varme, der indgår i et cirkulært grønt kredsløb.
Den praktiske udmøntning er projektet er nu sat i gang. Men hovedpunkterne i skitsen er tegnet således:
De nuværende vindmøller på Hirtshals Havn og de kommende vindmøller i forbindelse med havneudvidelsen leverer elektricitet.
I et Power-to-X anlæg omdannes vand via elektrolyse til brint, ilt og varme.
Brint aftages af bioraffinaderiet Biomega, der kan bruge det til miljøvenlig opblanding i den naturgas, som driver produktionsanlægget.
Brint tænkes desuden anvendt som brændstof i lastbiler. Her indgår Vendelbo Spedition, Hirtshals Transportcenter og Vireon i projektet. Vireon er et datterselskab af Norwegian Hydrogen og har som mål at etablere en nordeuropæisk infrastruktur af tankstationer med miljøvenligt brændstof til tung transport.
Ilt og varme tænkes anvendt af Onnest (tidligere Lancar Nutri) i landbaseret akvakultur-produktion. Til produktion af 1 kg laks medgår til eksempel 1 kg ilt.
De to lokale brint-projekter viser vejen for yderligere lokal grøn erhvervsudvikling. De viser vejen til udvikling i det eksisterende erhvervsliv og muligheder for tiltrækning af nye virksomheder.
Men der eksisterer desværre barrierer for udviklingen. Nemlig infrastrukturen på energiområdet.
”Vores el-net trænger kraftigt til at blive opgraderet, for der skal strøm til den grønne udvikling. Masser af strøm,” siger Jens Peter Lunden.
Han peger desuden på, at Vendsyssel lige nu er isoleret fra den planlagte udbygning af en infrastruktur for brint.
”Evida – Finansministeriets selskab til rørtransport af gas – planlægger en brint-infrastruktur, der forbindelser Jylland med Tyskland. Men den stopper ved Limfjorden. Det kan vi ikke være tjent med i Vendsyssel. Det må være en politisk opgave at sikre, at motorvejen for brint i fremtiden føres helt frem til Skagerrak,” siger Jens Peter Lunden.
Kilde: Erhverv Hjørring.