I Nordjylland er busdriften i fuld gang med at blive omstillet til bæredygtige drivmidler, og på nuværende tidspunkt kører tre ud af fire busser grønt. Det betyder, at borgerne kan blive transporteret både CO2-neutralt og fri for miljøskadelige stoffer.
Et af de første steps på den grønne rejse har været indfasningen af elbusser på samtlige bybusruter i Aalborg, og nu er Nordjyllands Trafikselskab klar til at sætte elbusser i drift på en lang række regionale ruter. Det er ikke kun bedre for klimaet og miljøet, men vil også medvirke til at nedbringe støjforureningen i Nordjylland, da elbusserne er langt mere støjsvage end de busser, de afløser.
– I Nordjylland er der rigtig mange busser, som kører mellem byerne og kommunerne, og derfor er regionalbusserne et vigtigt led i den grønne totalomstilling af busdriften. Med implementeringen af de første eldrevne regionalbusser har vi rundet en milepæl i vores rejse mod grønnere busdrift, da vi sænker CO2-udledningen markant ved at overgå fra diesel til el, forklarer Ole Schleemann, Direktør for Kunder & Drift fra Nordjyllands Trafikselskab, og fortsætter:
– Det er utroligt positivt, at vi er blevet klar til at sætte de første regionale elbusser i drift, hvilket er med til at sikre, at vi kommer tættere og tættere på vores mål om, at alle by- og regionalbusser er emissionsfrie i 2030. Det er blandt andet resultatet af et målrettet og konstruktivt samarbejde på tværs af region, kommuner, entreprenører og trafikselskab.
I løbet af foråret vil 31 regionale elbusser blive sat i drift, hvilket svarer til 29 procent af det samlede antal regionalbusser I Nordjylland. De første regionale elbusser vil blandt andet være at finde på rute 42, 70, 71, 72 og 100.
En gevinst for klima og nærmiljø
I Nordjylland slipper luften for 2.249 ton om året, når de første 31 eldrevne regionalbusser bliver idriftsat. Men omstillingen af regionalbusserne er ikke kun en gevinst for klimaet, det har også betydning for nærmiljøerne, hvor busserne er i rute:
– Der er ingen tvivl om, at skiftet fra diesel til el giver en fordel for luftkvaliteten i Nordjylland, da de nye regionale elbusser hverken udleder CO2, skadelige partikler eller kvælstof, hvilket er med til at sikre en renere luft i byerne. Derudover vil det også kunne mærkes, at elbusserne støjer betydelig mindre end dieselbusserne, hvilket bidrager til mindre larm i nærmiljøerne, siger Ole Schleemann og fortsætter:
– Foruden de åbenlyse miljøfordele ved at overgå til regionale elbusser, har det økonomiske aspekt også været afgørende. Til trods for at elbusserne er dyrere end dieselbusser i opstarten, hvor der blandt andet bruges ressourcer på at etablere en infrastruktur med flere ladestandere, bliver selve driften af regionalbusserne væsentlig billigere på sigt. Netop dette er en vigtig del af fundamentet for Fremtidens Kollektive Trafik, hvor vi arbejder målrettet på at få flere kunder til at gøre brug af den nordjyske kollektive trafik – uden at omkostningerne stiger.