Hvert femte år skal alle kommercielle fartøjer, der opererer under internationale og nationale maritime regler, gennemgå en ny klassificering, herunder en inspektion af skrog, udstyr og fartøjets generelle tilstand.
Klassificeringen sikrer, at fartøjet opretholder de sikkerhedsstandarder og driftseffektivitet, der kræves til maritime aktiviteter.
“et indeholder kontrol og et komplet eftersyn af alle motorer, skrog, generatorer og propeller. Det elektriske system bliver også gennemgået, og alle tanke og skrogets bund måles for tykkelse. Sikkerhedsudstyret ombord bliver også tjekket,” siger Nilsen .

FFS Athos regnes for Norges grønneste slæbebåd. Den kører på elektrisk strøm til og fra sine bugseringsopgaver, hvilket sparer miljøet for emissioner og kunderne for omkostninger.
I forbindelse med klassificeringen benytter Farmar lejligheden til at lave flere opgraderinger ombord.
“Nogle af motorerne vil blive udskiftet. Derudover vil vi lave nogle forbedringer undervejs på ting, som mandskabet har efterspurgt,” siger Nilsen.
FFS Athos blev bygget i 2014 og har været ejet af Farmar siden begyndelsen af 2020. Det bruges primært til havneslæbning, langdistance bugsering, assistance og bjærgning.
AT klassificeringen af FFS Athos sker i Danmark, er ikke tilfældigt. FFS Amaranth, som senere blev udsolgt af Farmar-flåden, gennemgik sin femårsklassificering her i januar sidste år. Fem måneder senere gjorde FFS Arion det samme.
“Vi har et rigtig godt samarbejde med værfter i Danmark. Så til klassificeringer bruger vi ofte disse,” siger Nilsen.
Alle Farmar-både bærer stadig FFS-navnet. Planen er at gennemføre en rebranding af flåden, så snart registreringen er godkendt, formentlig i løbet af foråret.
Kilde: FARMAR.


