Ledelse og MED udvalg har for nylig sagt ja tak til frivillige skolevenner i det store Sindal Skolecenter.
Skolevenner er kort fortalt kvalificerede og godkendte borgere, der frivilligt bruger et par timer om ugen med en klasse og en lærer på skolen. Det øger nemlig elevernes trivsel og styrker deres personlige, sociale og faglige udvikling.
Louise Høholt er skoleleder på Bindslev Skole i Sindal Skolecenter. Hun glæder sig over muligheden for det nye samarbejde og til at byde frivillige velkommen på skolen.
”Det bliver dejligt med skolevenner, som i samarbejde med de dygtige fagprofessionelle kan hjælpe med at løfte trivselsopgaven. Jeg er overbevist om, at en skoleven kan støtte enkeltelever i fællesskabet i form af ekstra voksenkontakt. Det kan være støtte til opgaveløsning, højtlæsning på skolebiblioteket eller en ekstra voksen til at bidrage til tryghed på legepladsen. Det kan alt sammen skabe stor værdi for børnene på vores skole,” forklarer Louise Høholt.
En nærværende voksen giver ro
Skolevennernes opgaver kan eksempelvis også være at hjælpe eleverne med at holde koncentrationen og knække koden i læsning og matematik. De er også gode til at lytte til, hvad eleverne er optagede af, og i det hele taget være nærværende voksne, der ikke har travlt og kan give dem lidt ekstra opmærksomhed. Skolevennerne understøtter også den gode stemning i klassen ved eksempelvis at hjælpe de urolige børn, der har svært ved at koncentrere sig eller trøste dem, der er kede af det.
Frivillige kan medvirke til et stabilt trivselsniveau for alle, og en skoleven er et ekstra sæt hænder og ører for klassen, og betyder at der er en ekstra voksen til at besvare spørgsmål, støtte læsning og opgaveløsning, lægge ører til det, eleverne er optaget af og trøste en elev, der er ked af det. Skolevennerne kan også være med i frikvarteret og hjælpe i gang med lege, mener Louise Høholts chef Lars Brøndum Leed, som er skoledistriktsleder i både Sindal Skolecenter og SkoleCenter Hirtshals.
“En skoleven erstatter selvfølgelig slet ikke fagprofessionelt personale, men kan indgå i de lærerstyrede aktiviteter som en støtte til eleverne. Det betyder nemlig, at læreren får bedre tid til den enkelte elev med en skoleven i klassen. Vi har allerede en skoleven på Sindal Skole tilknyttet en 9. klasse, og vi er klar til at flere,” siger Lars Brøndum Leed.
”Skolevennen er til stede for alle i klassen, og er, i modsætningen til specialressourcer, ikke noget enkeltelever først kan visiteres til, når de virkelig har det skidt. Derfor medvirker skolevenner til et mere stabilt trivselsniveau, fordi flere elever kan få hjælp og omsorg, når de har brug for det. Alle elever i klassefællesskabet kan derfor have glæde af en skoleven og i skiftende grad nyde godt af skolevennens tilstedeværelse,” tilføjer skoledistriktslederen.
Skolens Venner
Skolens Venner er kort fortalt en landsdækkende frivillig forening, som er organiseret med en central landsforening og yderligere otte lokalforeninger. Foreningen har et aktivt netværk af over 200 frivillige skolevenner, der er engageret på 79 medlemsskoler spredt ud over 28 forskellige kommuner. Indsatsen støttes af Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og Danske Skoleelever
Skolens Venner dedikerer sig til at reducere mistrivsel blandt børn og unge. Dette gøres gennem et netværk af frivillige skolevenner, som etablerer nærværende voksenrelationer og hjælper eleverne ind i klassefællesskabet.
Hvis der er borgere i Hjørring Kommune, der har lyst til at blive skoleven i en klasse i Sindal Skolecenter, kan de læse mere og tilmelde sig på www.skolensvenner.dk.