Scottish Skipper Expo tiltrækker i år mange danske udstillere. Her i april er den shetlandske pelagiske båd »Zephyr« ankommet til Hirtshals, hvor den skal gennemgå reparationer og vedligeholdelse frem til midten af juni. Deltagelse på messen i Aberdeen vil således også lægge grunden til, at endnu flere kan benytte og udnytte mulighederne i Hirtshals Havn.
Shetlandsrederiet er ifølge FiskerForum blot ét af flere britiske, og et af rigtig mange nordeuropæiske rederier, der benytter sig af den service, der tilbydes i Hirtshals. Her får de skiftet eller repareret motorer, ombygget fartøjer, skrog og overbygninger, sandblæst og malet, klassificeret og de fleste af de serviceydelser et fiskefartøj har brug for, bliver udført her.
»Det er ikke kun store fartøjer som »Zephyr«, der benytter sig af servicefaciliteter i havnen i Hirtshals, men også mindre trawlere og snurrevodsfartøjer. Vi håber flere vil bruge tilbuddet i Hirtshals havn. Ikke kun hvad angår service, reparation og vedligeholdelse, men også for at sælge fangsten her. Måske kan de kombinere værksteds- og serviceophold med at levere fangst,« siger Linn Indrestrand, der er chef for fiskeri og søfart på Hirtshals havn.
Hirtshals Services Group repræsenterer mange
Hirtshals Service Group vil nu have en stand på Scottish Skipper Expo i Aberdeen onsdag den 8. til torsdag den 9. maj. Hirtshals Services Group repræsenterer de fleste maritime virksomheder i Hirtshals, og de, der har spørgsmål til, hvad havnens virksomheder kan tilbyde, vil få svar eller blive henvist til de virksomheder, der kan give svar. Sammen med standen er også Hirtshals Havn, Hirtshals Fiskeauktion og North Sea Flume Tank.
»Medlemmer af Hirtshals Services Group har i mange år været udstillere eller på anden måde til stede på Skipper Expo. Oplevelserne er gode, og at vi igen er venner, skyldes selvfølgelig den gode respons, vi får på vores tilstedeværelse på messen, forklarer Linn Indrestrand.
Europas største producent af trawldøre
Der er også en række andre danske virksomheder, der deltager i Scottish Skipper Expo. Blandt disse er den førende producent af trawldøre, Thyborøn Trawldoors. De er en stor leverandør til fiskerflåden, både til de pelagiske trawlere og bundtrawlere, og ikke kun i Nordeuropa, men også i andre dele af verden.
Test af udstyr og både
En spændende deltager på standen er naturligvis North Sea Flume Tank. Dette er Europas største testtank. Her udføres videnskabelige forsøg, og ikke mindst testes, hvordan fiskegrej, bådskrog og også udstyr til akvakultur opfører sig under forskellige strømforhold, bølger og med mere. Mange producenter af for eksempel trawludstyr tester gerne nye designs her. Dette er et tilbud, som North Sea Flume Tank gerne vil gøre bedre kendt for potentielle brugere uden for Danmark og Norge.
Orskov Verft vil være i kontakt med redere
Andre deltagere fra Danmark er Orskov Yard, Hundested Propeller, Skagen Havn og Atlantic Shipping. Sidstnævnte er Nordeuropas største mægler inden for fiskefartøjer. Det store værft Orskov Yard er i de senere år blevet førende inden for reparation og vedligeholdelse af større fiskefartøjer. De er blandt andet førstevalget blandt de fleste større grønlandske og canadiske trawlere. I de senere år er snurpere og pelagiske trålere fra Norge også blevet faste kunder på værftet.
»Vi håber selvfølgelig, at vores deltagelse på Scottish Skipper Expo vil bringe os nye kunder blandt fiskerbådsejere i hele Nordatlanten,« siger salgschef Jan Henry Sørensen fra Orskov Yard.
Vil gerne have flere fisk
Da vi spørger den daglige leder på Hirtshals Fiskeauktion, Finn Møller, om ønsket er at få britiske fartøjer til at levere fangsterne i Hirtshals i stedet for i Storbritannien, siger han med et smil:
»Det er nok snarere et spørgsmål om, at få britiske fartøjer til at overveje, om de måske kan spare på udgifterne ved at bringe fangsten til salg på Hirtshals Fiskeauktion, når de alligevel skal hertil for at få foretaget reparationer, ombygninger eller motorskift. Vi mener, at vi har opnået konkurrencedygtige priser, og der er allerede mange fiskefartøjer fra en række nordeuropæiske lande, som finder det rentabelt at sælge fangsterne i Danmark,« siger Møller.
Han tilføjer, at der også er både, der fisker i farvande, hvor det er lige så tæt på Hirtshals, som det er på en britisk havn. »Måske kan de få en bedre betaling, og samtidig få reduceret deres brændstofforbrug og derved få mindre klimaudledninger per kilo fisk, de leverer. De er velkomne til at besøge os på vores stand, hvor vi er sammen med Hirtshals Havn og Hirtshals Services Group,« siger Finn Møller til slut fra Hirtshals Fiskeauktion.
Kilde: FiskerForum.