Af Jakob Dyrman
EP-kandidat (V)
Endelig – Det har ladet vente på sig, men nu skydes pilotprojektet godstogsforbindelsen fra Hirtshals i gang. Et stort tillykke skal lyde til de gode lokale kræfter, der har kæmpet og som stadig kæmper for at realisere jernbaneforbindelsen mellem Norge og det Europæiske kontinent.
Fra EU’s side har man blåstemplet Hirtshals Havn som et særligt trafikknudepunkt kaldet for TEN-T, og det forpligter efter min mening nationalt og regionalt. Der eksisterer stadig udfordringer med at leve op til TEN-T godkendelsen, blandt andet kravet om en elektrificering af korridoren Skandinavien – Middelhavet (Scan-Med).
Herhjemme i Danmark har man lavet en business case omkring elektrificering, som eksempelvis undlader strækningen Aalborg-Hirtshals og Aalborg-Frederikshavn. Det betyder, at arbejdet ikke er færdigt endnu, og derfor er det vigtigt, at vi nationalt set, tager den opgave på os, så vi kommer til at leve op til EU’s krav om en elektrificering af hele korridoren.
Godt er det at første skridt er taget, men lad os så komme igang med at tage de efterfølgende skridt, så vi kan komme helt i mål.