Alle nordjyder skal have gode muligheder for at rejse med kollektiv trafik – uanset om de bor inde midt i Aalborg eller et sted ude på landet.
Dog oplever mange borgere at være begrænset i deres transportmuligheder om aftenen og natten, hvor det blandt andet kan være en udfordring af få dækket taxakørslen i udkantsområderne. Derfor iværksætter Nordjyllands Trafikselskab som det første trafikselskab i landet et nyt tilbud, der fra den 1. juli 2024 sikrer muligheden for at benytte sig af Flextrafik hele døgnet:
– Vi har gode erfaringer med Flextrafik, som er en løsning, der tager udgangspunkt i kundens specifikke behov, da du bliver kørt fra adresse til adresse – samtidig med at det sparer både CO2 og penge i forhold til alternativet, hvor store tomme busser kører rundt i fast rutedrift. I dag tilbyder vi Flextrafik i dagtimerne, men til sommer udvides tilbuddet til også at dække om aftenen og natten, hvilket skal bidrage til en højere mobilitet og tilgængelighed, så borgerne altid har mulighed for at finde en transportløsning – uanset hvor man bor i landsdelen, lyder det fra Nicolai Bert Sørensen, kommerciel direktør i Nordjyllands Trafikselskab.
Udvidelsen af Flextur sker blandt andet på baggrund af erfaringer fra Brønderslev Kommune, hvor man siden marts 2021 har tilbudt Flextur hele døgnet, fordi kommunen oplevede en udfordring med at løse borgernes mobilitetsbehov i det sene aftentimer. Dermed har Nordjyllands Trafikselskab allerede stor erfaring med ordningen, inden en forsøgsperiode på to år igangsættes i alle de nordjyske kommuner foruden Læsø.
Alternativ til manglende taxakørsel
Fra 1. juli bliver det altså muligt at benytte sig af Flextur i tidsrummet fra kl. 23-6, hvor der vil være en nattakst på 25 kroner per kilometer pr. passagerer, hvilket er over maksimaltaksten for taxa i Danmark. Prisniveauet er ifølge Nicolai Bernt Sørensen et bevidst valg, da man ikke ønsker at konkurrere med taxakørslen:
– Vi har løbende været i dialog med taxabranchen om, hvordan vi han supplere hinandens produkter bedst muligt. Kan kunden skaffe en taxa, skal det være det primære valg om natten. Det er i øvrigt også det billigste for kunden. På den måde vil Flextur i højere grad fungere som en forsyningsgaranti for mobilitet i Nordjylland, når man står i situationer, hvor der ikke er andre transportmuligheder.” Han fortsætter:
– Det er værd at bemærke, at udvidelsen af kørselsordningen sker uden offentlige tilskud, da natbetjeningen økonomisk skal hvile i sig selv. NT forventer derfor heller ikke en voldsom stor efterspørgsel, men tilbyder løsningen som en vigtig sidste udvej til dem, som ikke har andre transportmuligheder om natten.
Mange ved ikke, at de har mulighed for at benytte sig af Flextur. Mange tror, at det kun er for pensionister, handicappede eller børn der skal køres til særlige undervisningstilbud. Men løsningen er åben for alle, så længe startadressen ligger i Region Nordjylland og slutadressen ligger i enten Region Midt eller region Nordjylland. Det arbejder trafikselskabet på at få ændret.
Bestilling af natkørsel med Flextur foregår på samme måde som bestilling af kørsel i dagtimerne, hvor turen bestilles digitalt eller telefonisk. Alle ture samordnes, så kunder, der skal i samme retning, kører sammen – dog kan man ikke dele regningen, ligesom man kan i en taxa, da prisen for at benytte Flextur er pr. person. Man kan altså ikke bare rejse med den, der betaler, som man kender det fra taxa. Kunderne skal desuden huske, at alle der skal med en Flextur, skal bestille mindst 2 timer på forhånd.