Det er angiveligt havnens begrundede vurdering, at det ved at lægge kombiterminalen i regi af havnen, vil være markedsmæssigt enklere at skabe samlede logistikløsninger i samarbejde med europæiske godsbaneoperatører, fremgår det af dagsordenspunkt 11 til byrådsmødet 24. marts hos Hjørring Kommune..
Konkret ser Hirtshals Havn, at der er interesse for at opstarte godsjernbanetrafik på kombiterminalen den 1. maj 2022, når afslutningen af sporspærringer og forskellige installationer tillader dette, samt efter implementering af nyt sikkerhedsregulativ vedrørende digitalt signalsystem.
Hirtshals Havn har i forbindelse med deres behandling af forslaget foretaget og afklaret flere juridiske forhold omkring indgåelse af sådan en aftale, hvor konklusionen viser, at der ikke vil være lovmæssige forhold, der forhindrer indgåelse af en aftale, ligesom der heller ikke vil være tale om omgåelse af statslige beslutninger eller andre forhold.
Hjørring Kommune har siden terminalen blev færdiggjort til drift i 2017/2018 forsøgt at få en operatør ind på terminalen til at varetage driften omkring godstransport. Det er kun lykkedes i en kort periode.
Ud fra forslaget til aftale med Hirtshals Havn, som er vedlagt som bilag, fremgår det blandt andet, at:
• Hirtshals Havn overtager alle rettigheder og pligter, der knytter sig til driften af terminalen, ikke skinnenettet, undtaget ejerrettigheder.
• Hirtshals Havn bekoster uden krav mod kommunen vedligeholdelse af
terminalen og hele det befæstede anlæg, herunder overvågningsanlæg
samt belysningsanlæg i forhold til en lastet reach stacker.
• Hirtshals Havn etablerer evt. pavillon-byggeri efter havnen skøn.
• Hirtshals Havn oppebærer terminalens kommende driftsindtægter.
• Den årlige lejeværdi sættes til 0 kr.
• Aftalen er uopsigelig for ejer side i 20 år, hvor parterne i det 19. år tager
stilling til evt. forlængelse.
• Aftalen kan for lejer side opsiges med 12 måneders varsel.
Samtidig er Hirtshals Havn opmærksom på, at der påkræves et anlægsarbejde med udskiftning af sveller under to skiftespor. Et arbejde, som forventes at koste 1,000 mio. kr. Hirtshals Havn anfører, at dette arbejde forudsættes gennemført inden indgåelse af en lejeaftale, og uden indvirkning for det foreliggende forslag til lejeaftale. Såfremt Hjørring Kommune ønsker at indgå en lejeaftale med Hirtshals Havn kræver det derfor, at Hjørring Kommune skal finansieres dette arbejde på forventelig 1,000 mio. kr.
Ved indgåelse af lejeaftalen vil operationerne på terminalen skulle følge de restriktioner, der er gældende for terminalen, herunder bl.a. støj. Det er vurderingen, at der ikke bør være udfordringer hermed. Skulle der mod forventning opstå udfordringer omkring støj, da vil det være en problemstilling, der skal løses i et samarbejde mellem lejer, Hirtshals Havn, og den operatør, der foranlediger behovet for etablering af støjværn. Det vil sige et forhold, der holdes fra ejer, Hjørring Kommune.
Hjørring Kommune har afholdt driftsudgifter til området, som årligt har beløbet sig til 50-100.000 kr. afhængig af indsatser/opgaver. Ved indgåelse af aftale med Hirtshals Havn vil disse driftsudgifter fremadrettet overgå til Hirtshals Havn, lejer.
Økonomiudvalget indstiller
• at der indgås lejeaftale med Hirtshals Havn omkring kombi-terminalen under de skitserede forhold
• at udgiften på 1 mio. kr. til udskiftning af sveller finansieres via frigivelse af 0,5 mio. kr. fra den i budget 2020 afsatte anlægspulje ”Decentral pulje, udviklingsaktiviteter”, samt omdisponering af 0,5 mio. kr. fra den i budget 2021 afsatte pulje ”Emmersbæk sti”.
Midlerne fra Emmersbæk sti omdisponeres med afsæt i en vurdering af at anlæggelse af stien maksimalt beløber sig til 0,5 mio. kr. Såfremt det viser sig, at dette ikke er tilfældet tager parterne stilling til finansiering af restbeløbet.
Find bilag til dagsordenspunkt 11 her: Hjørring Kommune