Når Vendelbo Spedition med Jesper Bundgaard Madsen i spidsen har modtaget Erhverv Hjørrings Initiativpris 2024, skyldes det ikke mindst virksomhedens målbevidste arbejde med at gøre godstransporten grønnere.
Jesper Bundgaard Madsen uddyber overfor Claus Dindler hos ErhvervsNyt, hvad der er baggrunden for virksomhedens miljø-strategier, og hvordan de skal føres ud i livet.
”Transport-branchen er en af de største udledere af CO2 overhovedet. Den erkendelse har fået branchen i sin helhed til at tænke og handle med tanke på miljøet. Og det gælder også Vendelbo Spedition,” forklarer Jesper Bundgaard Madsen.
”Jeg har selv et ”grønt mindset” og er af den overbevisning, at vi skylder samfundet at operere miljøvenligt. Men jeg tænker også på, hvad der er godt for min virksomhed. Flere og flere af vores kunder efterspørger dokumentation for, at vi betjener dem miljøvenligt. Så vores miljø-strategi er både idealistisk og kommerciel.”
Den helt store miljø-påvirkning fra transport-branchen er lastbilernes udledning af CO2. Hos Vendelbo Spedition følger de fire parallelle spor for at mindske CO2-beslastningen fra virksomhedens 50 lastbiler.
”Jeg kan ikke i dag forudse, hvor udviklingen fører hen. Så vi forsøger os med forskellige modeller og teknologier,” siger Jesper Bundgaard Madsen.
Her er de fire spor:
- Udskiftning af eksisterende diesel-lastbiler med mere miljøvenlige dieselmotorer og duotrailer-vogntog, som i Danmark foreløbig kun kører på forsøgsbasis mellem Aarhus og København. Vendelbo Spedition har allerede 2 duotrailervogntog til kørsel i Sverige.
- Elektriske lastbiler. Vendelbo Spedition får den første på prøve i efteråret.
- Lastbiler med brintmotorer. Vendelbo Spedition er deltager i Convey-projektet i Hirtshals, der ledes af Norwegian Hydrogen, hvis mål er at etablere et netværk af brintstationer i Skandinavien. Brintmotorer udleder ikke CO2.
- Omstilling af lastbiler til kørsel på biogas. I dag køres biobrændstof produceret i Vendsyssel til Tyskland af afgiftsmæssige årsager.
Også i den daglige drift i domicilet på Sprogøvej i Hjørring er der tænkt i miljøbaner. Der er solceller på taget, og de leverer hovedparten den strøm, der bruges i administrationen. Der er desuden etableret opsamling af regnvand, der bruges til vask af lastbilerne.
Om fremtiden generelt for Vendelbo Spedition siger Jesper Bundgaard Madsen, at han trods benhård konkurrence i branchen er optimist.
”Vi er lidt specielle, fordi vi både er vognmænd og speditører og i det hele taget opererer i nogle nicher, hvor vi til gengæld har en særlig ekspertise. Vi får ikke så sjældent henvendelser om salg af virksomheden. Men dels passer vores struktur ikke rigtigt sammen med de potentielle købere. Og dels har vi slet ingen lyst til at sælge – vi befinder os godt som en sund virksomhed i Hjørring, siger Jesper Bundgaard Madsen.
Mens transportbranchen generelt i Danmark lider under mangel på chauffører, gælder det ikke Vendelbo Spedition.
”Vi gør en bevidst indsats for at fastholde og rekruttere medarbejdere. Først og fremmest ved at gøre lastbilerne til gode, veludstyrede arbejdspladser samt ved at betale en god løn med eventuelle bonusser. Desuden samarbejder vi med chauffør-uddannelsen på AMU Nordjylland i Aalborg. Vi har lige nu syv elever i lære og håber naturligvis på, at de får et så godt indtryk af Vendelbo spedition, at de kunne tænke sig at fortsættes hos os,” siger Jesper Bundgaard Madsen.
NordsøPosten bringer nedenfor Initiativ-komitéens begrundelse for valget af Vendelbo Spedition:
“Med en historie, der går tilbage til 1971 har Vendelbo Spedition vist en bemærkelsesværdig evne til at vokse og udvikle sig i takt med tiden.
Virksomhedens engagement i lokalsamfundet og dens bidrag til erhvervsudviklingen i Hjørring Kommune er intet mindre end beundringsværdig.
Men hvad er det, der gør Vendelbo Spedition så unik?
Det, der gør Vendelbo Spedition unik, er Jesper og hans konstante opmærksomhed og arbejde med at gøre godstransport grønnere – det er en branche, som ALLE er enige om forurener, fylder på vejene og larmer.
Jesper arbejder meget i det praktiske såvel som det politiske for at sikre den bedste fremtidsløsning for godstransport.
Han er med på at eksperimentere i de kommende år, indtil den gode løsning præsenterer sig. Vendelbo Spedition søger både at finde – og bruge – de gode løsninger lokalt for en grønnere transport.
Han arbejder også meget på det nationale og politiske plan, således hans kollegaer kan nyde godt af hans utrættelige arbejde.
Vendelbo Spedition arbejder ikke kun med èn, men hele tre grønne teknologier: El-lastbiler, brint og biogas.
Allerede i slutningen af 2024 modtager virksomheden den første el-lastbil, der skal testes i 12-15 måneder. Og i samarbejde med Norwegian Hydrogen vil de modtage de første to brintlastbiler til test i starten af 2026. Brinten skal produceres lokalt på havnen i Hirtshals.
Jesper har både formået at lave et generationsskifte og drive forretningen videre. Han har også konstant udviklet på forretningen – både med bilparken, hallerne samt lagerhotel.
Hans evne til at tænke kreativt og lyst til at se ind i de muligheder, som den grønne omstilling åbner for fremtiden, gør, at vi bør hædre Vendelbo Spedition. Lad dem være en inspiration til os alle om at omfavne de muligheder, der ligger i at gøre fremtiden grønnere.
Vendelbo Spedition er ikke kun en virksomhed, der tænker på bundlinjen. Den tænker på vores miljø, vores fremtid og vores lokalsamfund.”
NordsøPosten ønsker Jesper Bundgaard og Vendelbo Spedition tillykke med den velfortjente hæder og anerkendelse i form af Initiativprisen 2024.
Lad alle læse dette og gøre ligeså👏