Fredag middag kørte det helt rundt i den nye rundkørsel på Ringvejen i forbindelse med Tørholmsvejs forlængelse. Der har i flere uger kun været åbent for gennemkørsel på Ringvejen.
De sidste færdiggørelser klaret med generel oprydning, terrænregulering og rabatter klares de kommende dage. Der er i området stadig ekstra god grund til at passe godt på i trafikken.
Tørholmsvejs forlængelse er en del af en omfattende helhedsplan for Højene Øst. Vejen er forberedt til kommende udbygninger i området, og kan således håndtere både en god mængde biltrafik, samt bløde trafikanter på stierne
Begge rundkørsler, også den i den anden ende af det nye stykke vej, er forberedt til fremtidige udbygninger af stianlægget.
Illustration og foto: Hjørring Kommune
Den nord/syd gående sti, som også går under den nye del af Tørholmsvej i en tunnel, skal på længere sigt ende ved Park Vendia-området, således der bliver en god stiforbindelse hele vejen fra Højene til Park Vendia.
Rundkørslen ved Ringvejen er desuden dimensioneret til gennemkørsel af større modulvogntoge, hvilket giver øget mulighed for en grønnere godstransport i fremtiden
Projektet er gennemført i samarbejde med Hjørring Vandselskab A/S som under vejen har etableret kloak- og regnvandsledninger, samt et tilhørende regnvandsbassin. Også Vennelyst Ingeniør & Entreprenørforretning A/S takkes for det gode samarbejde på projektet.
Foto fra forløbet: Palle W. Nielsen
Til- og frakørslerne er alt for skarpe. Man kan se, at lastbiltrailere allerede har været oppe og køre på kantstene, og det bliver meget værre, når det bliver muligt at køre med 36 meter vogntog. Vi må håbe, at de ansvarlige lærer af det, og laver den næste rundkørsel anderledes. Tag nu en tur til Sverige, og se hvordan rundkørsler på større landeveje skal se ud.
Flot rundkørsel, men har ikke helt forstået om der kommer fortov fra rundkørslen til rundkørslen ved Spangkæret, eller om man gå i græsrabatten.