Torsdag den 26. september fejrede alle elever på Hjørring Gymnasium ”Den Europæiske Sprogdag”. Især eleverne i 2.g markerede dagen, som blev indført af Europarådet i 2001.
Eleverne på anden årgang arbejdede med sprog hele formiddagen – først med engelsk og derefter med deres andet fremmedsprog, dvs. fransk, spansk eller tysk. Eleverne fandt på sjove sprogaktiviteter, quizzer og lege, som blev til små boder, 1.g’erne kom forbi og prøvede.
Currywurst, chocolat og churros
Der var også gang i de internationale køkkener. Spanskelever fremtryllede delikatesser som churros og tortillas, franskelever lavede mousse au chocolat, og tyskelever grillede pølser, som blev til retten currywurst. Det var til stor begejstring for bl.a. 1.g’erne, som fik lækre smagsprøver.
Gymnasiets hf-elever og 3.g’erne var også med til at fejre sprogdagen. De var nemlig i 10-frikvarteret inviteret til en Sprog-Kahoot i gymnasiets festsal. De dystede i 24 forskellige spørgsmål og fun facts – seks inden for hvert af de fire fremmedsprog, der tilbydes på Hjørring Gymnasium; engelsk, fransk, spansk og tysk.
Stærk sproglig og international profil
Formålet med Den Europæiske Sprogdag er af fejre sproglig mangfoldighed, fremme sprogindlæring og styrke kulturel udveksling. Dette er et arbejde, som Hjørring Gymnasium i høj grad løbende bidrager med – både i undervisningen og i ekstra sproglige tiltag. Gymnasiet har eksempelvis lige nu elever og lærere på udveksling hos samarbejdsskoler i hhv. USA og Frankrig. Og i den sidste weekend i januar er gymnasiet igen med til at styrke fremmedsprogene.
Her afholder Hjørring Gymnasium for 12. gang sprogcamp i samarbejde med Aalborg Universitet. I en hel weekend får ca. 200 gymnasieelever fra hele Danmark mulighed for at arbejde med og fordybe sig i sprog og få et indblik i karrieremulighederne inden for sprog. De deltagende elever har alle en fælles interesse for fremmedsprog, og de arbejder i weekenden med enten engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk eller tysk.
Undervisningen varetages af undervisere og studerende fra Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet.