Danskerne skal have mere grøn trafik i yderområderne. Det sættes der gang i nu. I Infrastrukturplan 2035 er der nemlig afsat 250 mio. kr. i perioden 2022- 2026 til flere grønne busser og mere grøn flextrafik med en årlig udmøntning på 50 mio. kr.
Særligt trafikken i Nordjylland får gavn af midlerne, der sætter gang i grøn omstilling af flextrafikken. Nordjyllands Trafikselskab modtager hele 5.179.750 mio. kr. i støtte.
Rasmus Prehn, medlem af Folketinget for Socialdemokratiet siger:
“Jeg er stolt over, at vi i Nordjylland nu får tildelt 5,1 mio. kr. til grønne busser og flextrafik. Det er et vigtigt skridt mod en mere bæredygtig fremtid, hvor vi kan sikre bedre transportmuligheder for vores borgere.”
“Projektet med installation af lynladere ved sygehusenhederne i Aalborg, Hjørring, Frederikshavn, Hobro og Farsø vil ikke blot gøre flextrafikken mere effektiv, men også nedbringe CO2-udledningen med hele 6.400 tons. Det viser, at vi kan gøre en reel forskel, når vi investerer i grønne løsninger.”
“Puljen til grønne busser og flextrafik er et afgørende skridt i retning af nulemissionskørsel i hele landet. Jeg glæder mig til at følge udviklingen og er overbevist om, at vi sammen kan skabe en mere bæredygtig transportsektor for fremtidige generationer.”
Nordjyllands Trafikselskab – lynladere ved sygehusenheder til flextrafik
Projektets formål er at skabe et fundament for større omstilling af flextrafikken ved installation af i alt 15 ladere ved sygehusenheder i Aalborg, Hjørring, Frederikshavn, Hobro og Farsø. Nordjyllands Trafikselskab forventer, at projektet vil nedbringe CO2- udledningen med 6.400 tons.
Puljens formål er at fremme udbredelsen af nulemissionsbusser med fokus på regionale busruter og at fremme grøn flextrafik i hele landet. Puljen skal være med til at finansiere merudgifter ved den grønne omstilling af busser og udgifter ved den grønne omstilling af flextrafikken
Tildeling af tilskud fra Pulje til grønne busser og grøn flextrafik sker på baggrund af en interessetilkendegivelse. På baggrund af de indkomne interessetilkendegivelser sker en politisk stillingtagen i IP35-kredsen til hvilke projekter, der skal have tilskud. Den endelige fordeling af midlerne sker derefter ved bevilling, og foretages således af Folketinget ved finansloven eller ved aktstykke.
Trafikstyrelsen har i 2024 modtaget seks ansøgninger, der samlet har søgt om tilskud for ca. 59,1 mio. kr. Trafikstyrelsen har i henhold til de politisk aftalte udmøntningsprincipper vurderet ansøgningerne ud fra følgende kriterier:
- Nedbringelse af CO2 pr. tilskudskrone
- Nedbringelse af øvrige emissioner
- Acceleration af grøn omstilling
- Geografisk spredning af puljemidlerne
På baggrund af indstilling fra Trafikstyrelsen har et bredt flertal i Folketinget, bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Moderaterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet har aftalt at udmønte 55,1 millioner kroner til grønne busser og flextrafik til 6 konkrete projekter.
Fakta:
Interessenter til puljen skal stille med minimum 50 procent medfinansiering. I tildeling af midler er der blandt andet fokus på maksimal nedbringelse af CO2-udledning per støttekrone.
Projekterne er finansieret via IP35-midler.