Det norske Fiskerimagasinet har mødt Morten Mikkelsen og daglig leder på Hirtshals Værft, Anders Hecht-Pedersen. Morten Mikkelsen skal nu drive Vestkajens Maskinværksted videre, mens Hecht-Pedersen står for at afvikle Hirtshals Yard.
– Vi ved ikke præcist, hvornår firmaet Hirtshals Yard lukker ned. Vi forsøger først at sælge flydedokken. En del af aktiviteterne og værkstederne overføres til Vestkajens Maskinværksted, som begge er virksomheder i Hornsnes Invest-gruppen, siger Hecht-Pedersen til journalist Terje Engø.
Har i lang tid prøvet at finde nye ejere
Det kom næppe som en stor overraskelse for mange lokale virksomheder, at Hirtshals Yard blev besluttet at lukke. Det har længe været kendt, at ejerne både har forsøgt at få nye ejere med kapital for at få en ny og større dok på plads En dok, der er stor nok til at konkurrere om nye store fiskefartøjer. Nu går store bundtrawlere hovedsageligt til Orskov Værft i Frederikshavn og Karstensens Værft. En række større pelagiske fartøjer benytter også flydedokken i Thyborøn.
Færre fiskefartøjer
På Hirtshals Yard har der de seneste år været færre fiskefartøjer, og lidt flere småtankskibe blandt kunderne. De har blandt andet arbejdet på mange af Hordafôrs ensilagefartøjer, de har ombygget ældre offshorefartøjer til afsaltning og bunkerfartøjer. Men disse opgaver har tydeligvis ikke været nok til at give den nødvendige indtægt for fremtiden.
– Vi overtager en del af medarbejderne fra Hirtshals Yard, både administrative medarbejdere og faglærte. En del af værkstedsfaciliteterne på værftet vil også blive givet videre til os. Det gælder blandt andet plastværkstedet.
Vi vil også fortsat bruge kajen på værftet, hvilket betyder, at vi kan tage relativt store fartøjer ind, siger Mikkelsen.
Han tilføjer, at de har kunder som rederiet Soltind på Karmøy, der har flere større skibe, der transporterer ensilage og anden flydende last. De har også lidt arbejde på slagtebåden “Norwegian Gannet” og færgerne hos Fjord Line, som de satser på at videreføre. Disse vil stort set modtage de samme ydelser som hidtil.
Skal få en større bredde på bedding
– Vi planlægger at udvide udsætningsfaciliteterne på Vestkajens Maskinværksted, siger Mikkelsen. Han fortæller, at man har fokus på at få materiel på plads, der kan tage fartøjer i 12-13 meters bredde og op til 800 tons mod 11 meter og 600 tons nu. Det vil give mulighed for at tage flere slæbebåde op. Hvis der hvert år kan ydes god service til fiskefartøjer, er der også behov for andre opgaver for at sikre en jævn tilførsel af arbejde.
Vestkajens Maskinværksted er, som navnet antyder, et værksted med stort fokus på motorer. Der er mange norske, danske og fartøjer fra andre lande, der har fået skiftet eller repareret deres motorer på værftet. De sælger og servicerer blandt andet Caterpillar og Cummins motorer, og de sælger CJC filtre.
Svag norsk krone i forhold til danske kroner og flere konkurser blandt norske fiskerbådsejere har gjort det sværere at konkurrere om opgaver blandt norske redere. Men i skrivende stund er den 38,7 meter lange trawler “Piraja” på beddingen for at få lavet arbejde på skroget. Det samme gør “Aganthyr”, en 10,05 meter lang rejetrawler. Den har krydset Skagerrak for blandt andet at få skiftet motor.
Bygger og reparerer hydraulik
Værkstedet bygger også hydrauliske tromler og spil.
– Vi har ingen brochure om disse. Det skyldes, at vi tilpasser både tromlers og spils kapacitet til kundernes behov. Derudover udfører vi akseltræk, vedligeholdelse af motorer, udstyr og skrog, og vi reparerer det meste. I Hirtshals har vi et tæt samarbejde med andre virksomheder, der udfører overfladebehandling, reparation og installation af el og elektronik, oplyser Mikkelsen.
Havde overskud sidste år
Hirtshals Yard havde sidste år et driftsresultat på 8,2 millioner kroner, svarende til omkring 13 millioner kroner. Det var tydeligvis ikke nok til at få ejerne, firmaet Hornsnes Invest, et selskab ejet af de større fiskerbådsejere i Hirtshals. Ifølge Hecht-Pedersen vil en ny flydedok koste cirka 200 millioner DKK (Ca. 320 millioner NOK).
Ejerne af Hirtshals Yard og Vestkajens Maskinværksted havde sidste år adskillige milliarder danske kroner i afkast fra pelagisk fiskeri og andre økonomiske aktiviteter. Da de to gange refinansierede Hirtshals Yard, først efter flydedokken kæntrede i 2018 og siden da et nyt selskab blev oprettet efter et krav fra et forsikringsselskab, relateret til kæntringen, betød, at der blev annonceret et udbud.
Tror ikke på at investere i dokken
Det har aldrig været planen for ejerne bag Hornsnes Invest at drive et skibsværft. De ville sikre virksomheden og hente nye ejere. Men det sidste er ikke lykkedes. Uden at være nævnt specifikt, er værftets flydedok for lille til de pelagiske fartøjer hos ejerne af Hornsnes Invest og næppe noget incitament til at fortsætte. De tror tydeligvis ikke på, at en investering på flere hundrede millioner kroner kan betale sig.
– Det, der nu sker, er, at dokken enten bliver solgt, eller om nødvendigt hugget ned. Så er Hirtshals Yard nedlagt, siger Hecht-Pedersen, der oplyser, at man har forsøgt at finde købere i Danmark, Norge og Baltikum.
Ender flydedokken i Baltikum?
– Få dage efter interviewet med Fiskerimagasinet var en gruppe potentielle købere fra Letland og Litauen på besøg. Hvad resultatet af besøget var, vides ikke. Fordelen for købere fra Baltikum er, at det koster en del mindre at udskifte stål i dokken der end i Danmark. Efter dokken kæntrede, er den blevet opgraderet, noget stål udskiftet og alt elektrisk fornyet.
Aktiviteterne overtages i november
– Nu står der en omfattende opgave tilbage med at fortælle mange redere, der undrer sig over, hvad der skal ske, når Hirtshals Yard, at der stadig er meget, der fortsætter som hidtil, og at Vestkajens Maskinværksted overtager en stor del af det arbejde, Hirtshals Yard har udført. ud.
Det er planen, at en stor del af de aktiviteter, der i øjeblikket udføres på værftet, skal overføres til Vestkajen i løbet af november. For Hirtshals som servicehavn for fiskefartøjer og andre skibe er tabet af flydedokken ikke en god udvikling.
Hårdt for nogle underleverandører
For nogle virksomheder som Duusgaard, der har stået for meget af overfladebehandlingen på skibe i flydedokken, kan det formentlig være et hårdt arbejde at opretholde aktiviteten. For nogle underleverandører til værftet kan det være vigtigt at markedsføre deres ydelser sammen med andre aktører, så de sammen kan tilbyde mere omfattende ydelser til fiskerflåden, end hvad de kan gøre alene.
Hirtshals har oplevet kriser før, og er altid kommet igennem dem på en god måde, fastslår afslutningsvis Terje Engø.
Kilde: Fiskerimagasinet.