Mine egne allerførste minder om afdøde Hans Holtegaard handler om hans rolle som rockelektrikeren, der øvede med Slåbrock Band i Tornby Forsamlingshus.
Minder og mindeværdige øjeblikke var der også rigtig mange af, da jubilæumsforestillingen HANS lørdag eftermiddag havde premiere på Vendsyssel Teater.
Takket være en omfattende research og interviews med venner, familie og kollegaer er det lykkedes for holdet bag at sammenstykke en bevægende forestilling, der aldrig tilter over i det rørstrømske, men i kraft af den fineste musikalitet stemmer sindet med en varieret palet af stemninger og følelser.
På scenen præsterer det familiære trekløver Lone Rødbroe, Frida Cæcilia Rødbroe og Mikas Bøgh Olesen med indlevelse og lige præcis imponerende musikalitet at udfolde en utrolig smuk karakteristik af mennesket og skuespilleren Hans Holtegaard. Ihukommer såvel den dybe alvor som også den lune humor.
Hans kunne simpelthen kunsten at tie stille, fastslås det på et tidspunkt, men stor kunst og dramatik eller for den sags skyld humoristisk timing handler da heller ikke kun om, hvad der siges og hvordan, men nok så meget netop om, hvornår der mellem det sagte skal ties.
Hans blev for så vidt også indbegrebet og personificeringen af noget ellers særdeles svært definerbart, der efter sigende kendetegner os indfødte i Vendsyssel. Hans kunne desuden godt lide, at han så at sige og som det udtrykkes i forestillingen var kommet fra baghjul.
Man må altså gerne blive til noget, også noget stort, men man skal bare ikke dermed tro, at man er højt hævet over alle andre. Hans var kort fortalt altid helt nede på jorden og havde begge ben solidt plantet i den sandede vendsysselske muld.
Ikke færre end 76 forskellige forestillinger har Hans Holtegaard været med til at puste liv i og levendegøre på Vendsyssel Teater. Dem får Frida Cæcilia Rødbroe i en sprælsk og hæsblæsende optræden opremset, mens hun med noget nær absolut gehør akkompagneres af Mikas Bøgh Olesen.
Den røde tråd igennem hele forestillingen bliver imidlertid holdt fornemt svævende af en kraftfuldt præsterende Lone Rødbroe, som tydeligvis trækker på et langt kollegialt arbejdsfællesskab og venskab med Hans Holtegaard.
Helt centralt i stykket står eller rettere sagt hænger en af hovedpersonens jakker på en stol. Den spiller nemlig afslutningsvis en vigtig og rørende rolle som rekvisit for Frida Cæcilia Rødbroe. Ikke et øje er på det tidspunkt tørt.
Da skuespiller Jørgen Bing, der fra start var instruktør på stykket, for bare et par uger siden blev sygemeldt med en polyp på stemmebåndet, blev styringen af det langt fra færdige projekt ufortøvet overtaget af teaterdirektør Rolf Heim.
Direktøren er heldigvis også en erfaren og kreativ instruktør, hvilket enhver ved selvsyn kan forvisse sig om ved at opleve det gennemført musikalske teaterstykke om Hans Holtegaard.
Rolf Heim og hele holdet bag denne sæsons to første store egenproduktioner, Men her går det godt med musik af Ib Grønbech og senest HANS, har for så vidt efter et par udfordrende år genrejst Vendsyssel Teater.
Bag scenen står et stærkt hold:
- Instruktion: Jørgen Bing
- Kunstnerisk konsulent: Rolf Heim
- Scenografi: Martin Rimer Søndergaard
- Lysdesign: Søren Lydersen
- Lyddesign: Kasper Neergård
- Koreografi: Rebekka Lund
- Forestillingsleder: Malene Baj
- Research: Mette Kolding
Bag kulisserne sørger endnu et dedikeret team selvfølgelig for, at alt andet også spiller på teatret.
Man kan læse mere om HANS og købe billetter til forestillingen her hos Vendsysel Teater.
Foto: Tao Lytzen og Niels Skipper.
Video: Vendsyssel Teater.
Link til relateret artikel