Stort set alle i Hirtshals har en relation eller et eller andet tilhørsforhold til Hirtshals Havn. Derfor var det nye atrium på Nordsøen Oceanarium naturligt nok fyldt med interesserede lokale, da Hirtshals Havn tirsdag eftermiddag afholdt den traditionsrige ”Havnedag for alle”.
Indledningsvis bød havnens nye bestyrelsesformand Michael Lundgaard Thomsen de mange fremmødte velkommen og præsenterede dagens agenda. Herefter blev det overladt havnens ledere at orientere omkring deres respektive ansvarsområder.
Specielt den ændrede plan for havneudvidelsen påkaldte sig stor interesse fra tilhørerne. Her kunne CTO Niels Kiersgaard oplyse, at forbedringen af indsejlingsforholdene til havnen står øverst på to do-listen, således fartøjer op til 250 m vil blive i stand til at besejle havnen hele året i op til 25 m/s.
Et svajebassin, nye kajanlæg og bagarealer til nye aktiviteter følger efter tilligemed opsætning af vindmøller for grøn energi til havnene virksomheder. Iflg. den reviderede tidsplan for udvidelsen forventes 1. etape omkring indsejlingen nu udført i 2028/2030, opsætning af vindmøllerne i 2029/2031 mens 3. etape med lagring af CO2 forventes skudt i gang i 2020/2032.
Hirtshals Havn har som udgangspunkt en stærk økonomi. Her kunne CFO Anja Vrangager berette om et positivt år for havnen med forventning om en omsætningsrekord på ca. 87 mio. kroner for 2024. Her er der tale om en vækst på hele 70% i forhold til 2009 – og der forventes fortsat vækst i årene fremover. Den største del af omsætningen stammer med 65% fra trafikområdet, mens areallejen udgør 17% og fiskeri 8%. Såvel passagerantallet som godsmængden og antallet af både person- og lastbiler udviser en svagt stigende tendens.
CEO Steen Harding Hintze fortalte om det arbejde, der pågår i Greenport North af virksomhedens i alt 8 medarbejdere med domicil på Nordsøen finansieret med 109 mio. kroner af Fonden for Retfærdig Omstilling. Der arbejdes på at løse det enorme behov for lagring af CO2, for at nå såvel danske som europæiske klimamål. Danmark har velegnede geologiske forhold – både til lands og til vands – og lagerkapacitetspotentialet er stort. Det er ambitionen for Greenport North at skabe Nordeuropas største knudepunkt for CO2 import og eksport på Hirtshals Havn.
Teknisk chef Peter Ydesen fortalte om havnens løbende vedligehold og affaldssorteringen, mens udviklings- og projektchef Hanne Skovby berettede om udviklingen af et smart energisystem på Hirtshals Havn til reduktion af havnevirksomhedernes energiudgifter. Linn Indrestrand og Michael Langballe afsluttede indlægsrækken med en orientering om de mange netværker og projekter, som Hirtshals Havn er involveret i.
Michael Lundgaard Thomsen afsluttede havnedagen med at besvare en række spørgsmål fra de fremmødte. Et ønske fra tidligere borgmester og mangeårige formand for Hirtshals Havns bestyrelse Knud Størup om tilvejebringelse og offentliggørelse af en businesscase for havneudvidelsen fik dog lov til at henstå.
Foto: Sofie S. Kristensen.