Hjørring Kommune har netop færdiggjort etableringen af Tørholmvejs forlængelse, hvis formål er at aflaste Spangkærvej for gennemkørende færdsel samt sikre et bedre færdselsmæssigt flow til og fra Hjørring by.
Tilslutningen til Ringvejen er udført som en rundkørsel, fordi det sikrer god trafikafvikling og reducerer antallet af alvorlige krydsulykker. Se bilag 1 for oversigtskort.
Lukning af Spangkærvej vil forbedre trafiksikkerheden på Ringvejen ved fjernelse af et risikobetonet kryds. Lukningen vil ske i overensstemmelse med vejudbygningsplan fra 2012 samt redegørelse til retningslinje 4.2 i Hjørring Kommuneplan 2021, hvor det er forudsat at Spangkærvejs tilslutning til Ringvejen lukkes, når Tørholmsvej forlænges til Ringvejen. Kommuneplanens redegørelse til retningslinje 4.2 fremgår af bilag 2.
Ringvejen er klassificeret som en overordnet trafikvej, hvor hensigten er, at der sikres en god fremkommelighed, og trafikken afvikles på bilisternes præmisser.
Ringvejen har en årsdøgnstrafik på ca. 7500 køretøjer (2023), og der er i krydset Spangkærvej/Ringvejen kendskab til 8 politiregistrerede uheld siden 2007. Den primære årsag til uheldene er svingning ud foran ligeud kørende og påkørsel bagfra ved venstresvingning.
Høringssvar
Der har været 4 ugers offentlig høringsperiode, hvor der er indkommet 27 høringssvar, alle fra lokalområdet. Høringssvarene fordeler sig på 21 privatpersoner og 7 på vegne af grundejer- og andelsforeninger m.fl. Høringssvarene fremgår af bilag 3.
19 af de 21 individuelle høringssvar er fra grundejere i Højene Enge, hvor 2 er for en lukning, mens de resterende 17 er imod lukning. Bemærkningerne fra grundejer- og andelsforeningerne m.fl. er alle for en lukning af Spangkærvej.
Argumenterne imod en lukning kan sammenfattes som
- Omvejskørsel, med øget belastning på Skjoldborgvej og Skagensvej til følge, når man skal køre til Højene skole eller Højene Bydelscenter.
- Omvejskørsel for cyklister med ærinde nordøst for spærring af Spangkærvej
- Spangkærvej allerede aflastet efter Tørholmsvejs forlængelse, så mindre trafik i krydset Spangkærvej/Ringvejen.
- Al trafik i lokalområdet skal ikke køre ad Spangkærvej til rundkørslen Tørholmsvej
- Klimabelastning
Argumenterne for en lukning kan sammenfattes som
- Mere trygt og trafiksikkert, især for bløde trafikanter
- Lukket boligområde
- Ingen uvedkommende og gennemkørende trafik
Administrationens bemærkninger
Administrationen finder generne ved omkørsel minimale, hvor det i værste tilfælde medfører ca. 2 minutter ekstra transporttid. Målt i afstande vil det betyde en øget afstand på mellem 0,5 og 2,0 km ved kørsel ud til og på Ringvejen i hhv. sydlig og nordlig retning.
Beboerne i Højene Enge, og øvrige beboere i lokalområdet, er begunstiget med et rigtig fint stisystem med belysning, som bl.a. giver brugerne gode og sikre færdselsbetingelser til og fra Højene Skole samt Højene Bydelscenter.
Ved lukning af Spangkærvej ud til Ringvejen håber administrationen på færre bilkørsler til Højene Skole og bydelscenter, og beboerne i stedet gør øget brug af lokalområdets stisystemer. Det vil være bedre for både sundhed og klima.
Eksempelvis har beboerne i Højene Enge under 1 km til Højene Skole og lidt længere til Højene Bydelscenter.
Administrationen vægter trafiksikkerheden på både Ringvejen og Spangkærvej højt. Ved lukning af Spangkærvej ud til Ringvejen fjernes et risikobetonet kryds samt al uvedkommende trafik på Spangkærvej. Samtidig bliver området omkring Spangkærvej et lukket boligområde, hvor det antages at blive mere trygt og sikkert at færdes, især for de bløde trafikanter, hvilket antages at være i særlig interesse for børnefamilierne.
Administrationen ønsker at lukke Spangkærvej ud til Ringvejen med henblik på at skabe en mere tryg trafikafvikling på både Ringvejen og Spangkærvej.
Der er i dag et busstoppested på Spangkærvej, som vil blive nedlagt i forbindelse med lukning af Spangkærvej, hvilket betyder at nærmeste busstoppested vil være ved den lille rundkørsel på Spangkærvej, ca. 500 m længere mod syd. Det betyder, at busrute 81 fremover kører fra den lille rundkørsel tilbage til Tørholmsvej, og via Tørholmsvejs forlængelse ud til Ringvejen og det videre forløb.
Afspærringen påtænkes udført ved forlængelse af de eksisterende jordvolde, som forløber mellem boligområderne og Ringvejen, således hullet mere eller mindre lukkes.
At lukningen i princippet også vil gælde de bløde trafikanter, cyklende og gående, skal ses i et trafiksikkerhedsperspektiv, hvor den sikreste krydsning af Ringvejen vil være ved brug af viadukten ved Vellingshøjvej, hvor den hårde og bløde trafik holdes adskilt. Det betyder således, at bløde trafikanter fremover påtænkes at skulle benytte de rekreative stiforbindelser på vestsiden af de anlagte jordvolde langs Ringvejen, og benytte cykelstien ved viadukten under Ringvejen.
Jf. gældende kompetenceplan er det Byrådet, som kan træffe beslutning om lukning af offentlige og private veje.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen at lukke Spangkærvej ved adgangen til Ringvejen permanent af trafiksikkerhedsmæssige årsager.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje § 8, stk. 1 og 2, samt Færdselslovens § 92, stk. 2.
Jf. vedtaget kompetenceplan er det Byrådet, som har kompetencen til at træffe beslutning om lukning og nedlæggelse af offentlige og private veje.
Økonomi
Udgiften til afspærringen betales af anlægsprojektet ”Tørholmsvejs forlængelse”.
Indstilling
Direktionen havde til seneste byrådsmøde i december 2024 indstillet, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Byrådet beslutter permanent lukning af Spangkærvej ud til Ringvejen.
Beslutning
Indstillingen blev godkendt.
Frode Larsen (DF) og Erik Høgh-Sørensen (VL) stemte imod.
Bilag
- Bilag 1 – Oversigtskort – påtænkt afspærring med jordvold
- Bilag 2 – Kommuneplanens redegørelse til retningslinje 4.2
- Bilag 2 – Indkomne høringssvar
Kilde: Hjørring kommune.