Til februar træder Jørgen Bing (SF) ned fra scenen som politiker. Efter hen ved 20 år i rollen som byrådsmedlem i Hjørring skal nye aktører på banen i kommunalpolitikken.
Til gengæld bliver der ikke tale om noget tæppefald som skuespiller på Vendsyssel Teater. Tværtimod. Den 1. marts fejrer Jørgen Bing sit 40 års skuespillerjubilæum med hovedrollen i Strindbergs Faderen, (premiere 22/3).
Den 68-årige folkesocialist har i sit politiske virke levet med landspartiets op – og nedture. I perioder har han kunnet dele byrådsarbejdet med 2 eller 3 partifæller, men i de seneste tre perioder har han repræsenteret partiet alene. Jørgen Bing siger:
– Det er en belastning at være ene. Selv om man har en ambition om at forvalte sit mandat, så man sætter sig ind i alle sager, så kan det ikke lade sig gøre, hvis man skal overleve. Jeg har i adskillige år haft sæde i Teknik- og Miljøudvalget, hvor man for alvor kommer ned i detaljen. I Økonomiudvalget har jeg så på lidt mere overfladisk vis mødt sagerne fra andre udvalg, før de kom i Byrådet.
– Har du ikke haft nogen uden for Byrådet, der kunne hjælpe dig?
– Jo. Jeg har haft et godt samarbejde med bl.a. de grønne bevægelser, og inden for murene har jeg haft et solidt og tillidsfuldt samarbejde med både socialdemokraterne og EL.
Fra kantet dogmatiker til pragmatiker
– SF er jo på landsplan blandt andet kendt for ikke at lade principperne og ideologien skygge for virkeligheden, hvilket har ført til en meget høj grad af kompromisvillighed. Deler du den måde at drive politik på?
– Ja, langt hen. Jeg har tidligere været mere kantet og dogmatisk, men med tiden har pragmatismen vundet indpas. Jeg har med årene set en fordel i at bide mig fast i bordkanten, når budgettet skulle forliges. Og hvad enten der var borgerligt eller rødt flertal, så har borgmestrene set deres interesse i brede aftaler, hvor alle kunne se sig selv i resultatet.
FN’s Verdensmål og Naturmødet i Hirtshals
– Hvilke SF – aftryk vil man så kunne iagttage, såfremt man skulle skrive de seneste 20 års lokalpolitiske historie i Hjørring Kommune?
– Ud over SF’s generelle opmærksomhed på hjørringensernes velfærd, så var Verdensmålene og borgerrådgiveren ikke kommet til verden uden SF som fødselshjælper. Det samme gælder Naturmødet i Hirtshals og genoplivelsen af arkitekturprisen, hvor vi som kommune værdsætter æstetik og arkitektur. Og qua formandskabet i AVV (det nu hedengangne affaldsselskab) kom kreativt genbrug og genanvendelse også højt på Hjørrings dagsorden.
Miljørigtig affaldshåndtering er blevet til erhvervsvenlig kræmmerpolitik
– Du har netop i din egenskab af formand for AVV også været ude med riven, når det gælder håndtering af affald. Hvis du her på falderebet skal gøre status over affaldssektoren, hvordan lyder den så?
– Ikke så god. Affald er som følge af EU-lovgivningen blevet en vare, som den højestbydende kan købe og transportere derhen, hvor den kan håndteres billigst – uafhængigt af, at vi i nærområdet har den tilstrækkelige forbrændingskapacitet. Transporten er ekstremt miljøbelastende. Flertallet på Christiansborg har dumpet kommunerne og konverteret miljøpolitik til erhvervsvenlig, liberal, markedsmæssiggjort kræmmerpolitik.
Børglum Kloster på Unescos verdensarvsliste?
Jørgen Bing har i sit politiske virke naturligt været optaget også af kulturpolitik og har bl.a. arbejdet på at få det særdeles velholdte Børglum Kloster optaget på Unescos verdensarvsliste. Han ved, hvad det betyder for turisttilstrømningen at have en sådan anerkendt attraktion i kommunen. Foreløbigt har bestræbelserne resulteret i, at Børglum Kloster har været centrum for en julekalender på TV 2. (tilsammen 12 timers TV).
Staten tager pengene og overlader opgaverne til kommunerne
– Og så er vi fremme ved spørgsmålet, om du lader dig politisk pensionere, fordi staten og EU simpelthen har centraliseret magten og fikseret kommunerne i en benlås? Er der så lidt tilbage af det kommunale selvstyre, at livet som kommunalpolitiker ganske enkelt er blevet for surt?
– Den udvikling, som jeg også begræder, har ikke gjort farvellet sværere. Via skattestop og servicelofter tager staten pengene og efterlader opgaverne til kommunerne. Vi er som kommunalpolitikere endt med i det ene budgetforlig efter det andet at administrere nedskæringer. Det slider folk op. Og det gør det formentlig ikke lettere eller mere attraktivt at få vælgere til at stille op til valgene.
Vendsyssel teater – fra lillebror til storebror
Mens Jørgen Bing nu overlader den politiske stafet til Anette Bæk, så har han ingen planer om at opgive skuespilleriet. Han har som sagt en lang karriere bag sig, heraf 32 år i Vendsyssel. Han har været med fra den gang, hvor Teaterforeningen i Vendelbohus var storebroderen, som tilbød det hjørringensiske borgerskab finkulturel, omrejsende skuespilkunst på et højt niveau, mens Vendsyssel Teater måtte tage til takke med ydmyge scener på byens skoler. I dag er rollerne vendt på hovedet, og Vendsyssel Teater har til sæde i et levende, centralt beliggende, nybygget teaterhus med minimum 3 egenproduktioner og en stribe gæstespil om året.
– Både Teaterforeningen og Vendsyssel Teater er og har været i økonomiske problemer? Ude fra set må man naturligt stille spørgsmålet. ”Hvorfor slår de ikke kludene sammen og skaber et endnu mere dynamisk kraftcenter for scenekunsten i Vendsyssel”?
– Det, tror jeg, også vil ske på sigt, men der er mange historiske og traditionsbundne barrierer, som skal overvindes, før det kan lykkes. Men hvis vi ser mod øst, så eksisterer der en alliance mellem Hjørring og Frederikshavn, der kulturelt forener de to byers ressourcer, som kan fungere som inspiration.
Teateret fascinerer…
– Til sidst, Jørgen Bing, hvad er det, der er så tillokkende og tiltrækkende ved teateret?
– Set fra en skuespillers vinkel er det et medlevende publikum, hvis reaktioner avler en helt enestående energi og lyst til at gøre sig umage. Vi er på Vendsyssel Teater forkælet med et relativt stort stampublikum, som bevirker, at Hjørring på et tidspunkt var den by i landet, der solgte flest billetter pr indbygger.
– Hvad er så det fascinerende ved teateret set med publikums øjne?
– Det afhænger naturligvis af det enkelte stykke, men helt overordnet bliver det at være menneske sat i spil på teateret. Vi opfører komedier og tragedier, der sætter grundmenneskelige vilkår på dagsordenen: liv, død, tro, kærlighed, konflikter, autoritetsrelationer etc. I Faderen sætter Strindberg en familiekonflikt på dagsordenen, hvor den mandsdominerede familiestruktur er truet af oprør. Jeg glæder mig voldsomt til at vise publikum, hvad Vendsyssel Teater har fået ud af den tekst!
Ovenstående interview og artikel er lavet af Paul Rode Andersen og tidligere bragt i NETAVISNORD.