Overvejer du at blive elbilejer, så glem alt om rækkeviddeangst… med 5 års elbilerfaring i bagagen kan jeg berolige med, at den slags var mere relevant, da jeg startede… i dag er der opladningspladser på næsten hvert andet gadehjørne, så personligt vil jeg næste gang uden betænkeligheder vælge den lidt billigere model med et batteri, der på en god dag kan præstere godt og vel 300 km…
Og så er vi fremme ved dagens præsentation… Den model – fra Hjørring Bilcenter – som jeg fik mulighed for at teste, er udstyret med et 44 kWh-batteri, der under optimale forhold vil kunne tilbagelægge lidt mere end 300 km, og i det daglige er det fuldt ud rigeligt…
![EN BIL ER EN BIL ER EN ELBIL: Citroën e-C3 2 Citroen 4](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2025/02/Citroen_4.jpg)
På langfart kan man ligeledes sagtens klare sig… Det kræver blot lidt planlægning og en kørestil, der ikke presser batteriet unødigt… Personligt kører jeg typisk mellem 85 og 100 på motorvej, med mindre jeg er på vej hjem, og jeg kan se, at jeg uden yderligere opladning kan nå hjem…
![EN BIL ER EN BIL ER EN ELBIL: Citroën e-C3 3 Citroen 3](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2025/02/Citroen_3.jpg)
e-C3’eren kører dejligt, er nemt betjent, har en overskuelig skærm, en lys og åben kabine med godt udsyn, og den bliver fra Citroëns side præsenteret som en bybil, og det er den i hvert fald… en god en af slagsen… Den er ingen væddeløbshest, men det har man jo heller ikke rigtigt brug for… Den er rigeligt kvik, og skulle man komme til at snige sig over den tilladte fartgrænse, så bliver man venligt og diskret gjort opmærksom på forseelsen… Det er egentligt ok for mig…
På motorvej kan det nærmest ikke lade sig gøre at få en fartbøde, da bilens maximale hastighed næppe kommer over 135 km/t… også ganske tiltalende… har altid undret mig over, at vi tillader biler at kunne køre mere end 140… Ikke engang i Tyskland er der meget tilbage af ”Freie Farht für freie Bürger”, og 53 % af tyskerne vil have fartgrænser, som i Danmark… så…
Den testede model – en VTR SPORT LTD – har ikke varme i rat og sæde, men til gengæld bliver bilen overraskende hurtigt varmet op til den ønskede temperatur, så eventuelle frossenpinde kan også være med her…
Frost og lave temperaturer er og bliver en udfordring for elbiler… i forhold til i sommerhalvåret så betyder kulden, at rækkevidde og ladeeffekt reduceres…
![EN BIL ER EN BIL ER EN ELBIL: Citroën e-C3 4 Citroen 5](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2025/02/Citroen_5.jpg)
Jeg testede e-C3’en ved OKs lynladestation på Frederikshavnsvej i Hjørring og fik kun skuffende 13 kw på en halv time… Det er for lidt selv for mig, som egentligt nyder de små ladepauser på langfarten, men for lidt kan nemt blive for meget… Forhåbentligt er tallene betydeligt bedre i sommerhalvåret… bilen er i hvert fald udstyret til at kunne lade med 100 kw, og ladetiden fra 20 til 80% er opgivet til 26 min…
Citroën beskriver e-C3’en som en bybil, som sagtens kan klare kørsel ud over sognegrænsen, og som sådan er der ikke noget at betænke sig på, hvis dit kørselsbehov primært ligger i det område…
Priserne starter ved 180.000 og topmodellen fås til 200.000 plus minus alt efter, hvilken farve du gerne vil føre dig frem med, og overvej om du skal have træk på…
Da jeg købte min første elbil, fik jeg faktisk lov til at låne bilen i en hel uge, så jeg kunne blive dus med forbrug og opladning mm… Det er nok ikke realistisk i dag, men er du ny på elbilmarkedet, vil jeg anbefale, at du får lov til låne bilen et par dage, hvor alle funktioner kan testes… det giver ro i maven, og tro mig: Du vil aldrig gå tilbage til en fossilbrænder igen, når først du har sluppet tøjlerne til fortiden…
![EN BIL ER EN BIL ER EN ELBIL: Citroën e-C3 5 Citroen 1](https://nordsoeposten.dk/wp-content/uploads/2025/02/Citroen_1.jpg)