Prisen, som hylder dem, der gør naturen nærværende og levende for os alle, får nu en fysisk manifestation i form af en unik statuette – skabt af den lokale kunstner Morten Lykke fra Tornby. Morten Lykke debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i Den Frie Kunstbygning i København i november 2024.
Værket, som bærer både æstetik og budskab, er et hængende prisme skabt i genbrugsglas fra akvarieruderne i Nordsøen Oceanarium. Prismet er ophængt i en tynd stålwire og kan frit bevæge sig. Når solen rammer det, kastes regnbuefarver og spejlinger ud i rummet – som en sanselig påmindelse om naturens magi og foranderlighed.
I bunden af prismet har kunstneren indfræset et bølgemønster, inspireret af de revler vinden danner i sandet langs vores kyster. Det er et mønster, vi kender fra Vesterhavet, men som også findes på fjerne strande – og muligvis på andre planeter. Som Morten Lykke selv formulerer det:
– Sandmønstret er et universelt fænomen. Det vidner om udsyn, og at vi er en del af noget større.

Statuetten er ikke bare en hyldest til formidling, men også til bæredygtighed og lokal forankring. Genbrugsglasset fra Oceanariets gamle akvarier får nyt liv og ny betydning, og understreger det ansvar og den skønhed, der kan findes i genbrug.
Prisen for Danmarks Bedste Naturformidling uddeles fredag den 23. maj i Hirtshals, og statuetten vil fra i år være et synligt symbol på, hvordan stærk formidling kan kaste lys, skabe perspektiv og sprede forståelse.



Hej MORTEN
Glæder mig til at se dit værk.