Den danske revygenre er om noget en folkelig kulturarv, der har rødder helt tilbage til grundlovsåret 1849.
Dengang som nu er kritikken af magthaverne en af de bærende søjler, hvilket fortsat gør sig gældende også i Hjørring Revyen. Det fik vi bekræftet lørdag aften, hvor den havde premiere på Vendsyssel Teater.

Indledningsvis fik vi dog et selvironisk nummer med revydirektør og kapelmester Baloo alias Henrik Andersen. Siddende højt hævet ved et klaver, der langsomt blev drejet ud mod publikum, gik teksten af Jan Svarrer på en påstand om enkelhed, der blev godt og grundigt dementeret af lige præcis en storladen og suverænt flot scenografi. Stærkt suppleret med videoindslag på adskillige indbyggede skærme i varierende formater.
Derefter gik det slag i slag skiftevis med stærke musiknumre og stilsikre sketches i den gode, gamle revytradition. Temaerne var kritisk velturnerede omkring kønsroller, teknologi, bedrag, woke og fake news i en usikker verden med en krigsliderlig Putin i Rusland og en toldliderlig Trump i USA.

Det kan minsandten nok lyde voldsomt alarmerende og alvorligt, hvilket det såmænd også er, men som her tilsat en uforlignelig musikalitet og skuespillernes tæft for timing af skæve pointer bliver det intet mindre end hylemorsomt og i hvert fald aldrig kedeligt endsige ligegyldigt.

Der er i 1. akt en tøffelhelt, som er sendt i byen for at købe maling, men desavoueres af sin kæreste eller kone, der er en forestående fødsel, hvor Siri desperat spørges til råds, samt klimaets dørmand på genbrugspladsen i Bindslev og en 90 års fødselsdag hos Elvis.

I 2. akt konfronteres vi blandt meget andet med det nedlagte forsvar af Danmark. Ligesom vi kommer omkring finere herreekvipering og fiskere på en slidsom kurs i Hirtshals. Endelig er der selvfølgelig drengen Pelle og minsandten et aggressivt opbud af hovedpersoner fra universet hos Astrid Lindgren.

Revyens grand old man Preben Kristensen er uovertruffen, men det samme er da i dén grad Trine Gadeberg, der tillige har instrueret sammen med Jens Frausing, samt skuespillerne Kasper Le Fevre, Rasmus Søndergaard og debutanten Marie Mondrup.

Truppen af skuespillere fungerer tydeligvis ikke bare godt sammen, men svinger i den grad også med musikerne, som ud over kapelmester Baloo tæller Niels Munk Petersen, Søren Baggesen, Jonas Lindh, Ole Albrechtsen og Michael Friis.
Revyen er kort fortalt nok loyal i forhold til genren, idet der er genkendelighed og gensynsglæde med genbrug af velfungerende figurer og virkemidler, men altid med et anderledes musikalsk pift og humoristisk tvist. Fornyelsen ligger for så vidt i formen.
Musikken er som allerede antydet og som altid i sikre hænder hos den lokale kapelmester, hvis indlevede og vildt livsbekræftende engagement smitter af ikke bare på skuespillerne, men først og sidst på publikum.
Salen kvitterede forståeligt nok også undervejs med gode grin og begejstret latter samt afslutningsvis stående applaus.
Find mere info og bestil billetter her hos Hjørring Revyen 2025.
Foto: Emilia Therese.


