• Annoncering
  • Kontakt
  • Retningslinjer
  • Privatlivspolitik
Prøv vores mørke tema
NordsøPosten.dk
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
  • Nyheder
  • Kultur
    • Kultur i Hirtshals
    • Kultur i Hjørring
    • Kultur i Løkken/Vrå
    • Kultur i Sindal
  • Sport
    • Sport i Hirtshals
    • Sport i Hjørring
    • Sport i Løkken/Vrå
    • Sport i Sindal
  • Erhverv
    • Erhverv i Hirtshals
    • Erhverv i Hjørring
    • Erhverv i Løkken/Vrå
    • Erhverv i Sindal
  • Politik
    • Politik i Hirtshals
    • Politik i Hjørring
    • Politik i Løkken/Vrå
    • Politik i Sindal
  • Fritid
    • Fritid i Hirtshals
    • Fritid i Hjørring
    • Fritid i Løkken/Vrå
    • Fritid i Sindal
  • Debat
    • Debat i Hirtshals
    • Debat i Hjørring
    • Debat i Løkken/Vrå
    • Debat i Sindal
  • Børn & Unge
    • Børn & Unge i Hirtshals
    • Børn & Unge i Hjørring
    • Børn & Unge i Løkken/Vrå
    • Børn & Unge i Sindal
  • 112
    • 112 i Hirtshals
    • 112 i Hjørring
    • 112 i Løkken/Vrå
    • 112 i Sindal
  • Navne
    • Navne i Hirtshals
    • Navne i Hjørring
    • Navne i Løkken/Vrå
    • Navne i Sindal
  • Sponsorartikler
    • Arkiverede sponsorartikler
Intet resultat
Se alle resultater
NordsøPosten.dk
Intet resultat
Se alle resultater

Søren Smalbro holdt båltaler i Astrup og Hundelev

Både i Hundelev og Astrup var der et flot fremmøde af borgere for at høre båltale af borgmester Søren Smalbro.

af NordsøPosten
23. juni 2025
i Kultur

Af Søren Smalbro
Borgmester
Venstre

Kære Alle

Mange tak for invitationen til at komme her i aften og holde båltalen til det årlige Sankt Hans bål.

Hvis i har det som jeg, så står i sikkert også med en følelse af – midsommer allerede – jamen det har jo lige været koldt og vådt og så begynder det allerede at gå den anden vej – hvor bliver tiden dog af.

En Sankt hans aften er også en aften hvor langt de fleste af os gør et lille hold – stopper op med de nærmeste omkring – og nyder øjeblikket og omgivelserne lidt ekstra.

Det er der også god grund til her i Hundelev/Astrup i disse omgivelser.

Vejret – Afbrændingsforbud forrige år – sidste år vådt – i år allerede tørke og vådt……

I rigtig mange byer – store som små – er der i aften bål som her og alle steder – er der frivillige kræfter bag der er drevet af lysten til at hjælpe og lysten til fællesskab.

Vi har lige oplevet en masse frivillige tage fat under afviklingen af årets Naturmøde i Hirtshals, for få dage siden var masser af mennesker i gang for af få afholdt et vellykket dyrskue og på samme måde – rigtig mange i gang igen til afviklingen af årets lokale motionsfest for cyklende og løbende –  Coast2Coast, og sådan kunne man blive ved.

Når jeg fremhæver frivillighed og fællesskab, så gør jeg det fordi frivillighed og fællesskab, mere end nogen sinde er nødvendigt, dels for at få det hele til at fungere som her i aften, men også for at udfylde de mentale tomrum og skavanker som en til tider alt for stresset og travl hverdag kan efterlade.

Derfor kan en aften som i aften også være sund og minde os om at vi bor lige midt i et af klodens smørhuller. Basale fornødenheder som mad og husly af første klasse er gået hen og blevet selvfølgeligheder. Rundt omkring os har vi et velfungerende velfærdssystem med børnepasning, skoler, sundhedssystemer, gode ældretilbud – ja – faktisk er der i vores kommune for nyligt indviet hele to nye plejecentre, – veje at køre på og i det hele taget et ordenssamfund, der jo rundt omkring i verden absolut ikke er en selvfølge.

Politisk kan der være uenigheder, om der skal bruges flere penge på det ene eller andet, men ofte mindre fokus på hvor pengene skal komme fra.

Uenighederne kan være store, men det rokker ikke ved at vi bor midt i et velfærdssystem, hvor det enkelte individ er godt beskyttet, stærk som svag.

Måske er der nogle af jer der nu tænker – hvad er det egentlig han står og snakker om – vi betaler jo vores høje skat – og så er det vel også rimeligt at vi har det godt og med rimelighed kan kræve hvad vi skal bruge når vi har behov for det ene eller andet.

Det kan der på en eller anden måde være noget rigtigt i, men jeg minder lige om at der nu på fjerde år er et ukrainsk folk, der kæmper en umenneskelig kamp for deres frihed og selvstændighed og også en indirekte kamp for at vi kan bevare vores demokratiske frihed og sikkerhed i den vestlige verden.

Spændingerne i Mellemøsten har de sidste par år været på kogepunktet og ser nu desværre ud til at brede sig til også at være en alvorlig konflikt mellem Israel og Iran.

Og for at det så ikke skal være løgn stemplede USA for et par dage siden -markant ind i konflikten med tilsyneladende at bombe nogle strategiske anlæg i Iran, der var godt i gang med at producere atomvåben.

Denne auktion tænker vi jo nok umiddelbart var godt, for atomvåben i iranske hænder er vi nok ikke helt trykke ved, men, men, men…

Det hele vidner jo om en verden der er i brand og det er nok naivt at hengive sig til – at det nok ikke er noget der kommer til at ramme os her i Hjørring Kommune.

Jeg skal indrømme at jeg syntes at det var en smule ude i hampen, da vi for et års tid siden, alle fik at vide at nu skulle der preppes, et moderne ord for at samle forråd, – til mindst tre dages forbrug incl. en batteriradio og hvad der eller er den enkeltes behov i mindst tre dage. Egentlig havde jeg det nok sådan at det var en ærgerlig måde at skabe unødvendig utryghed og bekymring på.

Sådan har jeg det måske stadig lidt, men der er desværre ingen tvivl om at der er stærke kræfter i verden, der ikke vil os det godt og vi kommer til at skulle sikre os mod en mere usikker fremtid. De sidste dages optrapning af – ja, faktisk flere konflikter, – er et tydeligt tegn på dette.

Derfor er det også på sin plads at staten Danmark er godt i gang med at øge vore sikkerhed og forsvar og det er vi også på flere niveauer, godt i gang med lokalt her i Hjørring Kommune.

MEN, når alt det her så er sagt er det også tilladt for den enkelte at konstatere at der er rigtig meget vi ikke kan ændre på her lokalt og så er det vigtigt at vi husker at nyde nuet, som f.eks. her i aften.

Faktisk er det på sin plads at spørge om vi hver især og sammen, nu er gode nok til at bruge og nyde alt det vi har lige omkring os.

Første klasses strande, små og store kystbyer, indlandsnatur når den er bedst, museer med både kunst og historier, teater, herregårde og klostre og en hel masse mere.

Måske kunne vi alle blive bedre til at bruge og nyde det hele lidt mere og tage den første linje i Drachmanns midsommervise ”Vi elsker vort land” helt ind hvor det føles rigtig godt.

Nyd det hele og lad os håbe at verden ikke går helt amok – tak for ordet og rigtig god midsommer til jer alle.


Foto: Privat.

DelTweetSend
Tilmeld
Giv besked ved

0 Kommentarer
Inline meninger
Se alle kommentarer

Stort sidebanner


Lille sidebanner

    Annoncering

    Kontakt Niels Skipper for priser angående annoncering.

    Du kan bruge e-mail adressen nedenunder eller benytte vores kontaktformular ved at klikke her.

    Niels Skipper

    Mobil: 28 74 27 48
    E-mail: [email protected]

    • Facebook
    • Annoncering
    • Kontakt
    • Retningslinjer
    • Privatlivspolitik

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.

    • Nyheder
    • Kultur
      • Kultur i Hirtshals
      • Kultur i Hjørring
      • Kultur i Løkken/Vrå
      • Kultur i Sindal
    • Sport
      • Sport i Hirtshals
      • Sport i Hjørring
      • Sport i Løkken/Vrå
      • Sport i Sindal
    • Erhverv
      • Erhverv i Hirtshals
      • Erhverv i Hjørring
      • Erhverv i Løkken/Vrå
      • Erhverv i Sindal
    • Politik
      • Politik i Hirtshals
      • Politik i Hjørring
      • Politik i Løkken/Vrå
      • Politik i Sindal
    • Fritid
      • Fritid i Hirtshals
      • Fritid i Hjørring
      • Fritid i Løkken/Vrå
      • Fritid i Sindal
    • Debat
      • Debat i Hirtshals
      • Debat i Hjørring
      • Debat i Løkken/Vrå
      • Debat i Sindal
    • Børn & Unge
      • Børn & Unge i Hirtshals
      • Børn & Unge i Hjørring
      • Børn & Unge i Løkken/Vrå
      • Børn & Unge i Sindal
    • 112
      • 112 i Hirtshals
      • 112 i Hjørring
      • 112 i Løkken/Vrå
      • 112 i Sindal
    • Navne
      • Navne i Hirtshals
      • Navne i Hjørring
      • Navne i Løkken/Vrå
      • Navne i Sindal
    • Sponsorartikler
      • Arkiverede sponsorartikler

    © 2025 – Vedligeholdes af Mediehuset Hirtshals.