Dansk fiskeri tegner sig i lige træskolængder for 0,4 % af Danmarks samlede CO2-udledning.
De fleste er enige om, at det det ikke er alverden. Alligevel fylder den grønne omstilling af fiskeriet en hel del i den fiskeriaftale, et bredt flertal i Folketinget indgik i sidste uge.
Et af de helt store temaer er udskydelsen af CO2-afgiften i fiskeriet. Med fiskeriaftalen afsættes 125 millioner til at kompensere fiskeriet for CO2-afgiften i 2025, og der afsættes 615 millioner kroner til at suspendere CO2-afgiften i 2026, 2027 og 2028. Den del af aftalen ser man på med stor tilfredshed i Danmarks Fiskeriforening.
– Det er en stor lettelse, at fiskeriet slipper for CO2-afgiften de næste år. Det har vi arbejdet benhårdt for. Lige nu sejler mange fiskefartøjer til udlandet for at fylde tanken. Det er der ingen, der vinder ved – heller ikke klimaet. Så længe, der ikke er alternative brændstoffer i fiskeriet, er CO2-afgiften blot en ekstra skat, der sætter erhvervet under pres og dræner fiskeriet for den kapital, der skal finansiere overgangen til alternative brændstoffer. Derfor er det helt rigtigt set, at man nu trykker på pause, siger Kenn Skau Fischer administrerende direktør i Danmarks Fiskeriforening.
Det er endnu uklart, hvordan kompensationen for 2025 i praksis kommer til at fungere. Det fremgår kun af aftaleteksten, at ordningen skal administreres af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.
CO2-afgiften indfases i 2029 og kommer til at lyde på 375 kroner per ton CO2. I 2029 tilbageføres afgiften tilbage til erhvervet, øremærket grønne erhvervsrettede investeringer. I 2030 er CO2-afgiften fuldt indfaset, og der skal betales 750 kroner per ton.
– Vi kommer til at arbejde for, at vi først skal betale CO2-afgift, når vi har reelle muligheder for at omstille os, og vi mener, at de midler, der indbetales i CO2-afgifter, skal tilbage til erhvervet og støtte erhvervet i den grønne omstilling. Det bliver en væsentlig prioritet for Danmarks Fiskeriforening i det fremadrettede arbejde, siger Kenn Skau Fischer.

Siger EU nej?
Til allersidst i aftalen kan man læse noget meget opsigtsvækkende. Af aftaleteksten fremgår, at der lige nu er dialog mellem Danmark og EU-Kommissionen. Den dialog handler om, hvorvidt det overhovedet er lovligt at pålægge fiskerierhvervet en CO2-afgift i henhold til EU’s energibeskatningsdirektiv. Det er en proces, man vil følge tæt i Danmarks Fiskeriforening.
– Vi har ved flere lejligheder flaget, at vi har svært ved at forstå, at CO2-afgiften er forenelig med EU-reglerne på området. Derfor kommer vi naturligvis til at følge dialogen mellem Danmark og EU-Kommissionen tæt. Jeg håber, at hensynet til at undgå grænsehandel med brændstof og at sikre, at EU er selvforsynende med fødevarer, kommer til at udmønte sig i, at EU-Kommissionen hælder CO2-afgiften ned ad brættet, siger Kenn Skau Fischer.
Klimafremskridt skal sikres
Det fremgår ganske klart af aftaleteksten, at aftalepartierne er meget optagede af, at CO2-udledningen fra fiskeriet faldet, og det er skrevet ind i aftalen, at de reduktioner som CO2-afgiften skulle have medført i perioden, skal sikres på anden vis, f.eks. gennem investeringer i energieffektiviseringer, omstilling til flydedøre og tilpasning af fiskeflåden.
Målet er, at fiskeriet skal nå målsætningen om 70 % CO2-reduktion i 2030 sammenlignet med 1990. Aftalen skal genbesøges i 2027, hvor partierne bag aftalen skal drøfte, hvordan det går med omstillingen af fiskeriet, og om de tiltag, der ligger i fiskeriaftalen, er tilstrækkelige for at sikre omstillingen frem imod 2030.
– Vi skal simpelthen finde en vej, så vi kan reducere vores udledning af CO2. Vi har i dag reduceret vores udledning med mere end 50 %, og nu skal vi det sidste stykke vej. Det bliver uden tvivl udfordrende. For der er ingen tvivl om, at vejen frem for den grønne omstilling af erhvervsfiskeriet er nye grønne brændstoffer. Det kan gøre os CO2-neutrale, men det er næppe et virkemiddel, der kan sikre de fornødne reduktioner frem imod 2030. Vi får derfor brug for at vende hver en sten for at finde de håndtag, der kan sikre, at vi kommer over målstregen, siger Kenn Skau Fischer.
Grøn støtte
Det har længe været en prioritet for Danmarks Fiskeriforening, at der skrues op for støtten til den grønne omstilling af fiskeriet. Det gælder både i forhold til udvikling og test af de løsninger, der har potentiale til at reducere udledningen af CO2, og det gælder støtte til at implementere de nye løsninger.
Med fiskeriaftalen afsættes 90 millioner kroner til netop det formål. Derudover kommer de midler, der bliver indbetalt i 2029, når CO2-afgiften bliver indfaset.
– Det er positivt, at man prioriterer den grønne omstilling af fiskeriet. Vi skal have prøvet nogle af de klimaløsninger af, der kan være i fiskeriet, og hvis resultaterne er gode, skal vi have støtte til at få løsningerne ud at virke. Det har vi i årevis sagt, og nu bliver der endelig sat strøm til den indsats. Det er et arbejde, vi ser meget frem til, siger Kenn Skau Fischer.


