Færgesekretariatet, som repræsenterer 18 kommuner med denne type ruter, har efterspurgt en ny fælles løsning, som kan give stordriftsfordele og forenkle opgaven med færgebetjening. En standardfærge over samme model, men med mulighed for tilpasning efter ønsker og behov på de enkelte ruter.
Nu er valget faldet på et partnerskab bestående af Odense Maritime Technology (OMT) og PensionDanmark, hvilket glæder Danske Maritimes administrerende direktør Jenny Braat:
– Det er virkelig en god nyhed for den danske maritime industri. Vi har fulgt udbuddet med krydsede fingre, fordi vi har været oprigtigt bekymrende for, om denne vigtige opgave endte i udlandet. Så det er jeg utrolig glad for, at den ikke gjorde.
Der er tale om en opgave med stort potentiale, hvor der skal udvikles en fleksibel, topmoderne og – ikke mindst – klima- og miljøvenlig færge. Det bliver et virkelig spændende projekt, som vil skabe positive ringe i vandet indenfor innovation, kompetenceudvikling, nye samarbejder og vækst i det hele taget i den maritime industri. Var opgaven endt i udlandet, ville langt færre danske leverandører blive involveret. Det ved vi fra tidligere opgaver, så det er utrolig positivt, at vi nu får glæde af et betydningsfuldt dansk projekt her i Danmark, siger Jenny Braat.
Når færgetypen er klar, vil kommunerne kunne lease en eller flere færger på langvarige kontrakter, og målet er, at dette over tid vil udgøre en besparelse for kommunerne. Et andet mål er at gøre færgetypen langt mere klima- og miljøvenlig end de nuværende skibe, og hos partneren PensionDanmark passer projektet ind i strategien om at foretage innovative og bæredygtige investeringer med henblik på at yde et positivt samfundsbidrag.
Netop samarbejdet med et stort pensionsselskab og denne nye måde at finansiere grøn maritim udvikling på, er værd at bide mærke i, mener Jenny Braat:
– PensionDanmark ejes jo af en række fagforbund og arbejdsgiverforeninger og har integreret verdensmålene i deres investeringspolitik. Nu bidrager de til at skabe økonomisk sikkerhed i forbindelse med grøn omstilling af danske småfærger i hele Danmark, og det, synes jeg, er utrolig positivt. For mange kommuner er grøn omstilling af den offentlige transport, herunder færgedrift, en stor økonomisk udfordring, men med denne model bliver det langt mere overskueligt at gå en grønnere vej og skifte nogle af de gamle færger ud. Det er virkelig værd at glæde sig over. Både for færgernes brugere, medarbejdere og naboer, men i høj grad også for vores klima- og miljøaftryk, siger Jenny Braat.
Hos OMT er man stolte over at være blevet tildelt opgaven. Her har man i forvejen netop et fokus på at udvikle brede produktløsninger fremfor enkeltstående skibsprojekter, og Kåre Groes Christiansen, CEO for Odense Maritime Technology, ser et stort potentiale i en nyudviklet standardfærge:
– Vi forventer, at færgekonceptet også vil være attraktivt i udlandet, så det på sigt kan bidrage til at skabe yderligere arbejdspladser i danske maritime virksomheder. Ved at lave gode solide produktløsninger skabes der et fundament for eksport og dermed en effektiv gearing af den CO2-besparelse, der skabes i Danmark. De danske kommuner kan dermed være med til at nedbringe CO2-udslippet lokalt og indirekte være med til at nedbringe den globale CO2-udledning, når de bliver showroom for, hvordan Danmark har løst opgaven med at udrulle grønne færgeløsninger, siger Kåre Groes Christiansen i en fælles pressemeddelelse, som du kan læse her: PensionDanmark og Odense Maritime Technology skal udvikle grønne færger til Danmark | Nyheder, PensionDanmark