Kærligheden til og inspirationen fra havet løber ifølge Sine Kildeberg, som er direktør på Vendsyssel Kunstmuseum, som en åre igennem alle fire kunstneres værker i den aktuelle udstilling med den overordnede titel Kvinder i Kunst ved Hirtshals Fyr.
Ved torsdagens fernisering var der så mange fremmødte, at jeg som netavisens udsendte valgte at holde fokus på selve åbningen, idet jeg så planlagde at genbesøge udstillingen fredag, hvor værkerne fik anderledes lys og plads til at komme til deres ret.
Samme mulighed havde Sine Kildeberg benyttet sig af før ferniseringen, idet hun forinden brugte et par timer i selskab med Mette Borup, Ninne Nielsen, Laila Pallisgaard og Joan Grønfeldt Kristensen, men de lagde sidste hånd på ophængningen og placeringen af værkerne i Assistenthuset.

Hvis man ikke allerede har besøgt udstillingen, bør man denne lørdag eller søndag bestemt gøre det, idet man så vil blive positivt overrasket over, hvor flot de enkelte værker træder frem både i egen ret og i tæt dialog med en fascinerende samhørighed i farverne.
– På tværs af materiale og udtryk, imellem keramikkens rumlighed og papirets og materialets flade samt imellem de enkelte værker, serier og installationer, der er skabt til udstillingen, som det så rammende blev udtrykt af Sine Kildeberg ved fredagens fernisering i Madpakkerummet.


– I en serie af billeder skabt af Mette Borup, alle akryl på papir, ses den tydelige inspiration fra naturens farver, former og lys og mørke, fastholdet i glimt på det krøllede papir. Et af kunstnerens kendetegn, og hvor baggrunden som tekstildesigner ikke fornægter sig. For der arbejdes med taktile flader. Ligesom vævninger ændrer overfladen sig markant efter lyset og vinklingen af motivet, noterede Sine Kildeberg.


– Når vi betragter værkerne, dechifrerer vi motivets vekslen mellem fragment og helhed, mellem mønstre, der trækkes tydeligt frem som rødspættens nubrede skind og rødlige pletter, rawlkugler, trådnet og sekvenser af både. Når vi zoomer ud på motivet, lader helheden sig aflæse. Som et koloristisk farvespil i opstillinger med blomster, fade og frugt og i kurve og spande, hvor motivet træder frem i stærke kontrastfarver af blå, orange, gul og violet, grøn og rød, der holder hinanden i spænd på fladen, lød det fra museumsdirektøren om værkerne af Ninne Nielsen.

– Råmateriale som sort sand og vulkansk ler indgår i de stærke keramiske fortællinger om et særegent sted, såvel geografisk som geologisk. Den rå natur er allestedesnærværende i Grønfeldts keramik. Med vaser i forskellig højde og i glasurer, der indfanger marehalmens farver og lysets vekslen og glimt i det opadstræbende formers farvespil, bringer hus naturen helt tæt på og modellerer og drejer den ind i værkerne, lød Sine Kildebergs karakteristik af keramikken skabt af Joan Grønfeldt Kristensen.


– I samklang med Laila Pallisgaards serie af pasteltegninger Vesterhavets Poesi er skålene en understregning af jorden, af leret og de mønstre, rifler, sprækker og linjer som øjet fanger, når blikket går nedad for eksempel på en vandretur hen over klinten, langs havet og omsluttet af vestenvinden.
– Løfter man blikket møder man Laila Pallisgaards horisont. Der er en særlig sanselighed og taktilitet i tegningerne, glødende himle, solnedgange, de tidligere morgeners friskhed og uberørthed, vinter, forår, sommer og efterår, havet og lyset, klitternes varme og duftende sand, de bølgende bakkestrøg, græs og marehalm er naturens råhed omsat til pastellens farvespil på papiret.

– Et øjeblik og et vejrlig nedfældet og fastholdt af kunstneren – naturens storhed og skønhed formidlet, sluttede Sine Kildeberg sin karakteristik af værkerne af Laila Pallisgaard, som har illustreret ovennævnte digtsamling af forfatter og digter Poul Jansen.
Udstillingen kan fortsat nydes denne lørdag og søndag fra kl. 13 til 17 i Assistenthuset ved Hirtshals Fyr.
Link til relateret artikel om ferniseringen på Kvinder i Kunst.




