Af Anette Bæk
Kandidat til KV25
Byrådsmedlem
Økonomiudvalget
Socialdemokratiet
TMU har næsten enstemmigt, truffet beslutning om at indstille restbeløbet på 2,205 mio. kr., til projekt nr. 4 Jyllandsgade i Hirtshals. Jeg respekterer den beslutning, om end jeg ikke er enig i den.
Og det er jo det smukke ved demokratiet. Vi kan være enige om at være uenige. men beslutningen bekymrer mig. Det bekymrer mig, at man vælger at etablere en cykelsti på en strækning hvor der ikke nødvendigvis mangler en cykelsti, men blot fordi det er kutyme at udvide med cykelsti når der graves ud til fjernvarme. Altså en økonomisk beslutning.
Det bekymrer mig også, at der i flere år er blevet gjort opmærksom på, at der er et opmærksomhedspunkt i forhold til trafik på Lønstrupvej fra Vennebjerg mod Villerupvej, en vejstrækning som administrationen den 6 december 2022 beskriver som både farlig og utryg for cyklisterne at færdes på.
Den 5 september 2024 er Lønstrupvej kategoriseret som en klasse 1 vej. Hvilket er kommunens højeste vejklasse som har en trafikmængde i sommerhalvåret som overskrider vejreglernes anbefalinger.
5 marts 2024 genoptages sagen om trafiksikkerhed på Lønstrupvej, hvor administrationen anbefaler, at der ikke laves cykelbaner af hensyn til cyklisternes trafiksikkerhed og tryghed. Man mener ikke at politiet vil godkende cykelbaner, da det fortsat er for farligt at færdes i siden af vejen for cyklister.
Til trods for udførlig baggrundsviden og senest en analyse om trafiksikkerhed omkring skoler i Hjørring kommune, som ganske vist også beskriver Lønstrupvejen som farlig vej for skoleelever, så vælger man at gøre ingenting…
Cyklisterne, de tæller både lokale der vælger cyklen til, frem for bilen. Turister der tager turen på cykel ud til de seværdigheder som Lønstrup og omegn byder på- og så selvfølgelig de cyklister som ikke fylder meget på vejen og som måske er lidt usikre i sadlen. – og det kan man især godt blive, når der kører biler forbi med 80 km/t. Det er nemlig den fart man må kører på Lønstrupvej og Villerup- som er skolevej.
Det giver lidt stof til eftertanke, at Hjørring kommunes sundhedspolitik, har en vision om, at få flere borgere til at motionere i det daglige, og give børn og unge en oplevelse af handlekraft, selvhjulpenhed og tilvalg af sundere transportformer, og så samtidig ikke understøtter disse processer.
Det handler nemlig ikke kun om sikkerhed. Det handler i lige så høj grad om at inspirere børnene til friheden i at bevæge sig og til at lykkedes. Men vi skal sætte rammerne for at børn og unge kan lykkedes i et trygt miljø. Og en sikker skolevej er en helt klar prioritering.
Friheden til at vælge cyklen til, er der ikke meget frihed over, når sikkerheden består i at lade cyklen stå.
Vi skal kunne forklare vores handlinger når vi som politikere tager beslutninger. Vi er valgt til at tage de beslutninger som er i borgernes interesse og som til enhver tid handler om rettidig omhu når vi taler om sikkerhed. Og her må jeg bare endnu engang hejse flaget for de bløde trafikanter.
Jeg vil på det kraftigste anbefale, at der bliver søsat trafikdæmpende foranstaltninger på både Lønstrupvej og Villerupvej- og at der i alle nærmeste fremtid er en cykelsti på dagsordenen- endnu en gang.


